Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2009

Δεν δικαιολογείται πρόωρο κλείσιμο των σχολείων συμφωνούν οι υπουργοί Παιδείας - Υγείας

Δεν δικαιολογείται επί του παρόντος κλείσιμο σχολείων, αποφάσισαν οι υπουργοί Παιδείας και Υγείας, που εξέτασαν την κατάσταση με τη γρίπη Α. Ανδρέας Δημητρίου και Χρίστος Πατσαλίδης ανέφεραν ότι αναλόγως των εξελίξεων και του αριθμού των κρουσμάτων, θα ληφθούν και οι σχετικές αποφάσεις.


Οι δυο υπουργοί πραγματοποίησαν σήμερα συνάντηση στο Υπουργείο Υγείας σε μια προσπάθεια να συνεκτιμηθεί η όλη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί σε ό,τι αφορά την προσπάθεια για περιορισμό της μετάδοσης της νέας γρίπης στα σχολεία.

Σε δηλώσεις μετά τη συνάντηση ο υπουργός Υγείας κ. Πατσαλίδης ανέφερε πως οι αρμόδιοι των δυο Υπουργείων βρίσκονται σε επικοινωνία, αναφέροντας ότι καθημερινά το Υπουργείο Παιδείας καταγράφει την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία, ενημερώνει τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας και από κοινού αποφασίζεται κάθε επόμενο βήμα.

Ανέφερε ακόμη πως καθώς υπάρχει το ενδεχόμενο αύξησης των περιστατικών στα σχολεία, αποφασίστηκε όλες οι υπηρεσίες να λειτουργούν πιο αρμονικά και να γίνεται στενότερη παρακολούθηση όλων των περιστατικών.

«Τα στοιχεία συνεχώς επικαιροποιούνται και ανάλογα με τις εξελίξεις θα ληφθούν και τα μέτρα που πρέπει» είπε.

Ξεκαθάρισε δε πως επί του παρόντος δεν δικαιολογείται το κλείσιμο των σχολείων, υποδεικνύοντας πως το κλείσιμο των σχολείων δεν είναι μια απόφαση η οποία πρέπει να παίρνεται «με περισσή ευκολία», όπως είπε.

Πρόσθεσε πως σε περίπτωση που η σοβαρότητα της κατάστασης είναι τέτοια και «αν οι αριθμοί είναι τέτοιοι», τότε θα πρέπει να εφαρμοστεί και αυτό το μέτρο.

Από την πλευρά του ο Υπουργός Παιδείας κ. Δημητρίου επεσήμανε ότι τα δυο υπουργεία ουσιαστικά παραμένουν στην πολιτική που είχαν από κοινού σχεδιάσει το καλοκαίρι.

Επανέλαβε πως για την ώρα δεν δικαιολογείται το κλείσιμο σχολείων, σημειώνοντας πως το Υπουργείο Παιδείας καταγράφει το τι συμβαίνει σε κάθε σχολείο σε όλη την Κύπρο και πως η κατάσταση θα επανεξετάζεται εξειδικευμένα για κάθε τάξη και κάθε σχολείο.

Ανέφερε ακόμη ότι το Υπουργείο Παιδείας θα εξετάσει το θέμα που προκύπτει σε σχέση με τα κενά στη διαδικασία της μάθησης που μπορεί να παρατηρούνται σε διάφορες τάξεις.

Κληθείς να σχολιάσει το γεγονός ότι το προηγούμενο Σάββατο τόσο οι καθηγητές όσο και οι δάσκαλοι είχαν κατηγορήσει το Υπουργείο Παιδείας πως δεν τους έχει ενημερώσει για το πως πρέπει να αντιμετωπίσουν περιπτώσεις κατά τις οποίες εμφανιστούν πολλά κρούσματα, ο Υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι το Σχέδιο Δράσης που έχει δοθεί στη δημοσιότητα από τον Αύγουστο, περιλαμβάνει τις σχετικές απαντήσεις.

«Επομένως οι εκπαιδευτικές οργανώσεις θα έπρεπε να θυμούνται τι έχουμε πει» πρόσθεσε και κάλεσε τους εκπαιδευτικούς να ανατρέξουν στα έγγραφα που τους έχει στείλει το Υπουργείο Παιδείας «εδώ και πολλούς μήνες».
Είπε ότι κατά τη διάρκεια των προγραμματισμένων συναντήσεων που θα έχει τόσο αύριο με την ΠΟΕΔ όσο και σε μερικές μέρες με την ΟΕΛΜΕΚ, θα ενημερώσει τις εκπαιδευτικές οργανώσεις για τα αποτελέσματα της σημερινής συνάντησης στο Υπουργείο Υγείας, ζητώντας παράλληλα τις απόψεις τους ως προς τη διαχείριση των κενών στη μάθηση των παιδιών που απουσιάζουν.

Ερωτηθείς για το κατά πόσο υπάρχει ενδεχόμενο τα σχολεία να κλείσουν νωρίτερα για τις διακοπές των Χριστουγέννων ο Υπουργός Παιδείας απάντησε αρνητικά, επαναλαμβάνοντας πως το φαινόμενο παρακολουθείται καθημερινά και πως στην παρούσα φάση δεν δικαιολογείται το κλείσιμο των σχολείων.

Απαντώντας στην ίδια ερώτηση και σχολιάζοντας σχετικό σημερινό δημοσίευμα, ο Υπουργός Υγείας ξεκαθάρισε πως αν υπάρξει μαζικότερη μετάδοση της γρίπης τότε είναι πιθανόν να αποφασιστούν επιπρόσθετα μέτρα.

Διευρύνεται η ομάδα ευπαθών πολιτών

Στο μεταξύ διευρύνεται από την Τετάρτη η ομάδα των πολιτών που μπορεί να προσέλθει για εμβολιασμό κατά της γρίπης.

Θα μπορούν να εμβολιάζονται άτομα από 6 μηνών και άνω, τα οποία ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.

Η πρόεδρος της Επιτροπής διαχείρισης για τη γρίπη Α, Χρυστάλλα Χατζηαναστασίου, κάλεσε όλους όσους πρέπει να εμβολιαστούν αν το πράξουν αμέσως, αφού το εμβόλιο για να επιδράσει και να αποκτήσει κανείς αντισώματα, χρειάζεται δυο με τρεις βδομάδες.

Η κ. Χατζηαναστασίου επανέλαβε ότι το εμβόλιο είναι απολύτως ασφαλές.



Επίτροπος Παιδείας, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας η Αντρούλα Βασιλείου

Βρυξέλλες: Το χαρτοφυλάκιο της Παιδείας, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας, ανέθεσε σήμερα ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζοζε Μανούελ Μπαρόζο, στην Επίτροπο της Κύπρου, Ανδρούλλα Βασιλείου.Στην Επίτροπο της Ελλάδας, Μαρία Δαμανάκη, ανατέθηκε το χαρτοφυλάκιο της Ναυτιλιακής Πολιτικής και της Αλιείας.Επίτροπος για τη Διεύρυνση, ορίστηκε ο Τσέχος Στέφαν Φούλε και για τις Οικονομικές και Νομισματικές Υποθέσεις, ο Φινλανδος, Ολι Ρεν.

Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2009

3η Δικοινοτική Συνάντηση Ποδοσφαίρου Κυπρίων Εκπαιδευτικών

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ καθηγητών, δασκάλων και νηπιαγωγών και οι τουρκοκυπριακές συνδικαλιστικές οργανώσεις δασκάλων (KTOS) και καθηγητών (KTOEOS) διοργανώνουν την 3η Ποδοσφαιρική Συνάντηση Κυπρίων Εκπαιδευτικών.

Αντιμέτωπες θα βρεθούν οι ομάδες των δασκάλων και των καθηγητών, οι οποίες θα αποτελούνται από Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους εκπαιδευτικούς.

Η ποδοσφαιρική συνάντηση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2009, στις 5:30 μ.μ. στο γήπεδο του ΟΡΦΕΑ στη Λευκωσία. Μετά τη διεξαγωγή του αγώνα θα ακολουθήσει δεξίωση στο σωματείο ΟΡΦΕΑΣ Λευκωσίας απέναντι από το πάρκο της Χρυσαλινιώτισσας (7:00-9:00).

Η εκδήλωση αυτή πραγματοποιείται μέσα στα πλαίσια μιας σειράς εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων που ξεκίνησαν οι πιο πάνω οργανώσεις και θα συνεχιστούν και στο μέλλον.

Στόχος μας είναι η ανάπτυξη της συνεργασίας των εκπαιδευτικών της Κύπρου, ώστε να ενισχυθεί ο αγώνας του κυπριακού λαού για επανένωση της πατρίδας μας και για εξεύρεση μιας βιώσιμης και λειτουργικής λύσης του κυπριακού.


Από την οργανωτική επιτροπή

Κυριάκος Κυριάκου   Τηλ.99309635
Απόστολος Σκουραπάτης, Τηλ.99431467
Σάββας Βαρνάβα Τηλ.99414629
Χριστόφορος Θεοφάνους Τηλ. 99688880
Γεωργία Ζήνωνος, Τηλ. 99589945
Μίκης Κωστέας, Τηλ.99648212
Σοφία Ιωάννου, Τηλ.99535148

Μαζί για την Ειρήνη

Η Προοδευτική Κίνηση Καθηγητών, Δασκάλων και Νηπιαγωγών, σας προσκαλούν στην


3η Δικοινοτική Συνάντηση Ποδοσφαίρου Κυπρίων Εκπαιδευτικών,

την Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2009, ώρα 5:30 μ.μ. στο γήπεδο του ΟΡΦΕΑ στη Λευκωσία.



ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΔΑΣΚΑΛΩΝ-KTOS

Vs

ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ-KTOEOS





Μετά τον αγώνα θα ακολουθήσει δεξίωση στο σωματείο ΟΡΦΕΑΣ Λευκωσίας απέναντι από το πάρκο της Χρυσαλινιώτισσας (7:00-9:00)

Αφιέρωμα σε όσους έδωσαν τη ζωή τους για τη δημοκρατία





Παρουσίαση Power Point για την Ημέρα Τιμής για τους Αγωνιστές της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας



Δημιουργός: Βασίλης Καφαντάρης


Το Δημοτικό Ριζοκαρπάσου στις ημερίδες εκπαίδευσης


Με τη συμμετοχή του Δημοτικού Σχολείου Ριζοκαρπάσου συνεχίστηκαν οι Αθλητικές ημερίδες Δημοτικής Εκπαίδευσης που οργανώνονται από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού σε συνεργασία με τις Ομοσπονδίες. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου Ριζοκαρπάσου έτυχαν θερμής και συγκινητικής υποδοχής από εκπροσώπους του Υπουργείου, του ΚΟΑ, της ΟΠΑΠ Κύπρου και των Ομοσπονδιών και έδειξαν να απολαμβάνουν την εκμάθηση των διαφόρων αθλημάτων. Έφεραν μαζί τους και αγίασμα από τον Απόστολο Ανδρέα το οποίο έδωσαν σε όλους τους παριστάμενους.


Αντιπροσωπεία της Κυπριακής Ομοσπονδίας Πετοσφαίρισης με επικεφαλής τον πρόεδρο κ. Δαμιανό Χατζηδαμιανού υποδέχθηκαν τα παιδιά και τους έδωσαν δώρα. Ανακοινώθηκε επίσης ότι θα σταλεί αθλητικό υλικό στο Δημοτικό Σχολείο Ριζοκαρπάσου για να έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν την εκμάθηση του βόλεϊ στην παρουσία του Υπεύθυνου Ανάπτυξης της ΚΟΠΕ κ. Νίκου Ιωάννου.

Πηγή : www.24sports.com.cy/

Δευτέρα, 23 Νοεμβρίου 2009

Ενημερωτικό Δελτίο Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για τους μήνες Οκτώβριο - Νοέμβριο

Διαβάστε το Ενημερωτικό Δελτίο του Υπουργείου Παιδείας για τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο

Η βία στο ποδόσφαιρο και πως αντιμετωπίζεται

Μετά τα τελευταία τραγικά γεγονότα μίλησαν (και πάλι) πολλοί. Πρόεδροι, παράγοντες, παραγοντίσκοι, οπαδοί, ειδικοί και ειδήμονες. Μίλησαν για μέτρα, για ημίμετρα, για πρόληψη, για καταστολή, για ευθύνες και υπεύθυνους. Κάποιοι είπαν: κοιμόμαστε εκεί που για χρόνια στρώνουμε. Οι περισσότεροι είπαν ότι όλοι φέρουμε ευθύνη για την κατάντια μας αλλά, πάντα θα υπάρχει αυτό το αλλά, οι «άλλοι» φταίνε παραπάνω!


Δυο βδομάδες μετά και, αν δεν ήταν και ο εικοσάχρονος ακόμα στο νοσοκομείο, όλα θα είχαν ξεχαστεί. Μέχρι την επόμενη φορά...

Το θέμα είναι τι κάνουμε. Εκτός και αν συνειδητοποιήσαμε πλέον ότι πέρα από λόγια και ευχολόγια δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα, έτσι θα είναι πλέον η νεολαία και η κοινωνία μας. Γιατί άραγε συμπεριφερόμαστε τόσο ανταγωνιστικά ; Γιατί ο ανταγωνισμός ή ο συναγωνισμός σε ένα παιχνίδι μετατρέπεται στιγμιαία σε μίσος, σε σημείο που να χτυπούμε ασυλλόγιστα, ακόμα και μέχρι θανάτου ;

Από μικρά συνηθίζουμε τα παιδιά μας στον ανταγωνισμό. Βλέπουν τους γονείς τους, βλέπουν τους μεγαλύτερους πώς συμπεριφέρονται και παίρνουν παραδείγματα. Όταν πάει ένας πεντάχρονος με τον πατέρα του στο γήπεδο και τον ακούει να βρίζει χυδαία άλλους, που δεν τους ξέρει καν, μόνο και μόνο γιατί μπήκε η μπάλα, το πιο αγαπημένο του παιγνίδι στο δίχτυ, τότε θεωρεί ότι έτσι πρέπει να γίνεται. Και όταν ακούει και βλέπει χιλιάδες ενήλικες να ουρλιάζουν και να βρίζουν, τότε εμπεδώνεται μέσα του ότι έτσι πρέπει να γίνεται ! Και όταν ρωτά γιατί και η απάντηση είναι : ομάδα = θρησκεία και αντίπαλοι = εχθροί, τότε πείθεται ότι έτσι πρέπει να γίνεται !

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο του Λάζαρου Αβραάμ...

Πέμπτη, 19 Νοεμβρίου 2009

Έκθεση Έργων Τέχνης

Η Πολιτιστική Επιτροπή Π.Ο.Ε.Δ Λευκωσίας διοργανώνει έκθεση έργων Τέχνης που θα γίνει το Φεβρουάριο του 2010.


Όροι Συμμετοχής :

1) Το θέμα των έργων είναι ελεύθερο.

2) Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι οι δάσκαλοι που είναι εγγεγραμμένοι στο Επαρχιακό Γραφείο Π.Ο.Ε.Δ Λευκωσίας. . Τα έργα μπορεί να είναι πίνακες ζωγραφικής ή τρισδιάστατες κατασκευές .

3) Κάθε καλλιτέχνης μπορεί να συμμετέχει στην έκθεση με μέχρι και δύο έργα

4) Τα έργα που θα εκτεθούν μπορούν να πωληθούν, αν το επιθυμούν οι καλλιτέχνες, αλλά το 10%
 της τιμής πώλησης θα δοθεί για φιλανθρωπικό σκοπό.

5) Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή μέχρι την Τρίτη 1η Δεκεμβρίου 2009

Για δηλώσεις συμμετοχής οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποταθούν στα πιο κάτω τηλέφωνα, Δευτέρα με Παρασκευή, μεταξύ των ωρών 9:00 π.μ-7:00 μ.μ.

Τηλέφωνα επικοινωνίας

Έλενα : 99 045 045

Μάριαν: 99 425562

Όλγα: 99337012

Χριστουγεννιάτικη Εκδήλωση Επαρχιακών Γραφείων ΠΟΕΔ Λευκωσίας - Μόρφου - Κερύνειας

Κινηματογραφική παράσταση


“Χόρτον: Horton Hears o Who!”

Χριστουγεννιάτικη προσφορά των Επαρχιακών Γραφείων Π.Ο.Ε.Δ. Λευκωσίας –Μόρφου –Κερύνειας
για τα παιδιά των δασκάλων

Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2009, ώρα 10:00 π.μ.


Κινηματογράφος ZENA PALACE
 

Αφιέρωμα στο Ελληνικό Τραγούδι 1935 - 1975

Η ΠΟΕΔ Λευκωσίας σας προσκαλεί στην εκδήλωση "Αφιέρωμα στο Ελληνικό Τραγούδι 1935 -1975" που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2009 και ώρα 19:00 στην αίθουσα εκδηλώσεων στις σπηλιές στο πάρκο της Ακρόπολης. Η είσοδος είναι ΔΩΡΕΑΝ

Η εκδήλωση περιλαμβάνει τραγούδια - αφηγήσεις -παρουσιάσεις και αποτελεί προσφορά της ΠΟΕΔ Λευκωσίας προς τους εκπαιδευτικούς της Επαρχίας Λευκωσίας.

Αφίσα Εκδήλωσης

Ενημέρωση από ΠΟΕΔ

Διαβάστε τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου ΠΟΕΔ καθώς και το ενημερωτικό έντυπο που δόθηκε από το Επαρχιακό Γραφείο ΠΟΕΔ Λευκωσίας, στη συγκέντρωση Τοπικών Υπευθύνων ΠΟΕΔ  Λευκωσίας :

Ενημερωτικό έντυπο ΠΟΕΔ Λευκωσίας

Τρίτη, 17 Νοεμβρίου 2009

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΜΕ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΓΙΑ ΠΡΟΑΓΩΓΗ Προδημοτική Εκπαίδευση

Η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, ύστερα από την εξέταση των ενστάσεων που υποβλήθηκαν εκ μέρους των ενδιαφερομένων και τον έλεγχο νομιμότητας της έκθεσης της Συμβουλευτικής Επιτροπής, κατήρτισε, σύμφωνα με τους περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Νόμους, τους τελικούς καταλόγους των υποψηφίων για προαγωγή στη θέση Διευθυντή Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης (Προδημοτική Εκπαίδευση) (9 θέσεις) και στη θέση Βοηθού Διευθυντή Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης (Προδημοτική Εκπαίδευση) (19 θέσεις). Στους καταλόγους περιλήφθηκαν οι ακόλουθες, οι οποίες και καλούνται σε προσωπική συνέντευξη, ως ακολούθως:
Ανακοίνωση ΕΕΥ

Κυριακή, 15 Νοεμβρίου 2009

Αναλυτικά προγράμματα: Εκσυγχρονίζουν την εκπαίδευση και τη ζωή μας

Του Σωτήρη Χαραλάμπους

Η ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΗ παράμετρος της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης. Εξυπακούει αυτό που ονομάζουμε «περιεχόμενο της εκπαίδευσης». Αυτά θα διαμορφώσουν το σύγχρονο σχολείο, ένα σχολείο που θα έχει προοπτική στο μέλλον, ένα μέλλον το οποίο χαρακτηρίζουν οι συνεχείς μεταβολές και η ρευστότητα με άξονα την τεχνολογική και επιστημονική διάσταση.

Απέναντι, λοιπόν, στη σημερινή πραγματικότητα που χαρακτηρίζεται από βαθιά αλλοτρίωση της εργασίας, της ποιότητας ζωής, των ανθρωπίνων σχέσεων, το νέο σχολείο, τα νέα αναλυτικά προγράμματα θέτουν το πρόβλημα του νοήματος της ζωής, της χαράς, της δημιουργίας, της αλληλεγγύης, του αλληλοσεβασμού, της κοινωνικοποίησης, της συλλογικότητας. Προβάλλεται εντέλει, ο άνθρωπος και οι ανθρωπιστικές αξίες.

Το σύγχρονο σχολείο, ως δημόσιο σχολείο, που γεννιέται μέσα από τη μεταρρύθμιση, θα πρέπει να στέκεται αντιμέτωπο προς το ιδιωτικό και την ιδιωτική εκπαίδευση, που εκπληρώνουν τους σκοπούς τους πάντα υπό ελεγχόμενους όρους. Και τούτο, γιατί η ιδιωτική εκπαίδευση τις περισσότερες φορές ξεφεύγει από τα όποια πλαίσια, αφού κίνητρό της είναι το εμπορικό κέρδος.

Το σύγχρονο και μελλοντικό σχολείο οφείλει να συνδέεται διαρκώς με την κοινωνική πραγματικότητα στη βάση των οικουμενικών οραμάτων (ισότητα, δικαιοσύνη, ελευθερία, μόρφωση, ειρήνη, οικολογική ισορροπία), να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες, να διαμορφώνει αντιλήψεις και ερμηνείες.

*Ο Σωτήρης Χαραλάμπους είναι πρόεδρος της Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών

Θεατρικό εργαστήρι για παιδιά

Ο εκδοτικός οίκος και τα βιβλιοπωλεία Πάργα διοργανώνουν θεατρικό εργαστήρι για παιδιά βασισμένο στο βιβλίο της Άννας Κουππάνου «Ο Άγιος Βασίλης Θέλει Δώρο».

Ελάτε να ζήσετε μαζί μας την περιπέτεια ενός μικρού κοριτσιού που αναλαμβάνει να σώσει τα Χριστούγεννα.

28 Νοεμβρίου
Βιβλιοπωλείο Πάργα, Τσερίου 94, Στρόβολος, Λευκωσία
Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής: 22 327 740 ext 2

12 Δεκεμβρίου
Βιβλιοπωλείο Πάργα, Στρατηγού Τιμαγια 9, Λάρνακα
Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής: 24 668 090

Όλα τα εργαστήρια τα οποία θα έχουν το ίδιο περιεχόμενο
αρχίζουν στις 11:30 και τελειώνουν στις 13:00


Επισκεφθείτε το γκρουπ του βιβλίου στο Facebook:


Δείτε το book trailer του βιβλίου:

Πέμπτη, 12 Νοεμβρίου 2009

Εκδήλωση Τιμής για την ηρωϊκή εξέγερση των Φοιτητών του Πολυτεχνείου

Το Πολυτεχνείο δεν ήτανε γιορτή, ήτανε εξέγερση και πάλη λαϊκή

Η Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών Λεμεσού σε συνεργασία με την ΕΔΟΝ Λεμεσού διοργανώνουν εκδήλωση Τιμής για την ηρωϊκή εξέγερση των Φοιτητών του Πολυτεχνείου

Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2009
Ώρα 19:30 στην αίθουσα Ομιλίας της ΠΕΟ Λεμεσού


Τρίτη, 10 Νοεμβρίου 2009

«ΜΠΑΛΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ»



Στις 9 Νοεμβρίου 1989 μετά από διαδηλώσεις του γερμανικού λαού, το Τείχος του Βερολίνου, το Τείχος της Ντροπής, που χώριζε ένα ολόκληρο έθνος στα δύο για σχεδόν τρεις δεκαετίες «έπεσε» και ο γερμανικός λαός ενώθηκε πάλι.


Τη Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2009 ήταν η 20η επέτειος της Πτώσης του Τείχους του Βερολίνου. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια διοργανώθηκε το Πανευρωπαϊκό πρόγραμμα «ΜΠΑΛΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ» που αποτέλεσε πρωτοβουλία του Association European Cartoon Animation και χρηματοδοτήθηκε από το Γαλλικό Υπουργείο Ευρωπαϊκών Υποθέσεων. Κατά την εκδήλωση αφέθηκαν στον ουρανό, συμβολικά, 99 μπαλόνια από σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που βρίσκονταν κοντά στα σύνορα άλλων Ευρωπαϊκών κρατών. Πάνω στα μπαλόνια ήταν δεμένες καρτέλες με τα στοιχεία του σχολείου που οργάνωνε την εκδήλωση καθώς και του παιδιού που το απέστελλε. Τα μπαλόνια χρησιμοποιήθηκαν σαν «εργαλεία επικοινωνίας» με στόχο να:

• πληροφορήσουν τον κόσμο, για τη σημασία της επετείου,

• δημιουργήσουν κανάλια επικοινωνίας ανάμεσα στα παιδιά που απελευθέρωσαν-απέστειλαν τα μπαλόνια και στα παιδιά, που πιθανό θα τα παραλάμβαναν από την άλλη πλευρά-χώρα. Στην περίπτωση της Κύπρου παιδιά που βρίσκονται στην κατεχόμενη πλευρά.

Το Γ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΪΜΑΚΛΙΟΥ (Κ.Β΄.) εκπροσωπώντας την Κύπρο στο πρόγραμμα «Μπαλόνια χωρίς σύνορα» ανάλαβε την οργάνωση της εκδήλωσης. Η εκδήλωση απέκτησε ιδιαίτερη σημασία, αφού η απελευθέρωση των μπαλονιών έγινε στο τέρμα της οδού Λήδρας, στη διαχωριστική γραμμή της κατεχόμενης πατρίδας μας, τη μόνη μοιρασμένη πρωτεύουσα στην Ευρώπη.

Η εκδήλωση ξεκίνησε στις 11:00 π.μ. από την Πλατεία Ελευθερίας με διανομή ενημερωτικού υλικού, κατά μήκος της οδούς Λήδρας, από τα παιδιά του Σχολείου. Το ενημερωτικό υλικό ήταν γραμμένο στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. Ομάδα παιδιών ετοίμασαν συνθήματα και πανό σχετικά με το μήνυμα της εκδήλωσης. Κατά την πορεία φώναζαν συνθήματα όπως «Κάτω το τείχος της Πράσινης Γραμμής», «Θέλω πατρίδα ελεύθερη». Φτάνοντας στο τέρμα της οδούς Λήδρας τα παιδιά τραγούδησαν δύο τραγούδια, ένα εκ των οποίων το «Θέλω πατρίδα ειρηνική», έγραψαν και συνέθεσαν τα ίδια. Η Πρόεδρος του Κεντρικού Μαθητικού Συμβουλίου ενημέρωσε τους παρευρισκόμενους, για το στόχο της εκδήλωσης. Ακολούθησε η απελευθέρωση των μπαλονιών με την ευχή σύντομα να πέσει το τείχος που χωρίζει την ημικατεχόμενη πατρίδα μας στα δύο και να ελευθερωθούμε ζώντας σε μιαν πατρίδα ειρηνική.

Πέμπτη, 5 Νοεμβρίου 2009

Εικονομάχοι και εικονολάτρες .Στα δύο η εκπαιδευτική κοινότητα για τα θρησκευτικά σύμβολα στα σχολεία

Πηγή : Εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ"

Εικονομάχοι και εικονολάτρες

Στα δύο η εκπαιδευτική κοινότητα για τα θρησκευτικά σύμβολα στα σχολεία

Θρανία, έδρα, πίνακας και ακριβώς από πάνω η εικόνα του Χριστού. Το θρησκευτικό σύμβολο κατέχει δεσπόζουσα θέση στις ελληνικές σχολικές αίθουσες, μολονότι στις μέρες μας δίπλα στα Ελληνόπουλα κάθονται χιλιάδες παιδιά αλλόθρησκα ή ετερόδοξα.

Η πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που αναφέρει ότι θα πρέπει να απομακρυνθούν οι σταυροί από τα ιταλικά σχολεία ώστε να μην προσβάλλεται η ελευθερία της θρησκευτικής επιλογής, έχει προκαλέσει σάλο στην Ιταλία. Πολιτικοί παρατηρητές τονίζουν ότι είναι πρώτη φορά που παρουσιάζεται εθνική ενότητα από όλες τις πολιτικές δυνάμεις, οι οποίες διαφωνούν με την απόφαση. Προσθέτουν μάλιστα ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου είναι «δώρο» προς τον πρωθυπουργό Σίλβιο Μπερλουσκόνι, ο οποίος επιχειρεί να δημιουργήσει εκ νέου «γέφυρες» με το Βατικανό.

Ωστόσο, στην Ελλάδα η εικόνα είναι διαφορετική. Η εκπαιδευτική κοινότητα εμφανίζεται διχασμένη αν πρέπει να υπάρχουν θρησκευτικά σύμβολα στα σχολεία.

«Συμφωνώ απόλυτα με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Δεν θα πρέπει να υπάρχουν στα σχολεία σύμβολα όπως οι σταυροί ή οι θρησκευτικές εικόνες που διαχωρίζουν τους μαθητές», λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) κ. Δημήτρης Μπράτης. Όπως προσθέτει, «το σχολείο θα πρέπει να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες σε όλους χωρίς κανένας μαθητής να αισθάνεται μειονεκτικά λόγω της καταγωγής, της φυλής ή του θρησκεύματός του».

Τονίζει ακόμα ότι τόσο το θέμα της ύπαρξης θρησκευτικών συμβόλων στα σχολεία- στα ελληνικά, υπάρχουν οι εικόνες λέει- όσο και ο τρόπος διδασκαλίας των Θρησκευτικών στη σημερινή πολυπολιτισμική κοινωνία, «πρέπει να συζητηθούν σε βάθος από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη λύση στο πλαίσιο της ισότητας των πολιτών όπως ορίζει το Σύνταγμά μας».

Αντίθετη με την ύπαρξη θρησκευτικών συμβόλων όπως είναι οι θρησκευτικές εικόνες στα ελληνικά σχολεία δηλώνει και η φυσικός κ. Αγγελική Φατούρου, μέλος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ). «Σεβόμενοι την ανεξιθρησκία και το γεγονός ότι στα σχολεία φοιτούν μαθητές διαφορετικών θρησκειών ή άθρησκοι, δεν θα πρέπει να υπάρχουν εικόνες ή άλλα θρησκευτικά σύμβολα ούτε στα δημόσια ούτε στα ξένα σχολεία» αναφέρει.

ΣΑΛΟΣ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ
από την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ότι θα πρέπει να απομακρυνθούν οι σταυροί από ιταλικά σχολεία

Θεολόγοι: «Θα αντιδράσουμε...»

ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ κατά την οποία επιχειρηθεί απομάκρυνση των θρησκευτικών εικόνων από τις σχολικές τάξεις, «ως Ένωση Θεολόγων δεν θα το δεχθούμε» τονίζει ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων, δρ Θεολογίας και φιλόλογος κ. Ηλίας Μπάκος. «Και η Εκκλησία θα αντιδράσει και η ελληνική κοινωνία δεν θα το κάνει αποδεκτό», λέει. Και συνεχίζει: «Τέτοια σύμβολα όπως είναι οι εικόνες, αποτελούν την έκφρασή μας, την ιστορία μας, την ταυτότητά μας. Άλλωστε έως σήμερα δεν έχουν υπάρξει αντιδράσεις. Κατά τη γνώμη μου, υπάρχει μια τάση αποχριστιανισμού». Την προσωπική του άποψη- όπως διευκρινίζει- διατυπώνει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ κ. Δημήτρης Πεππές. «Τα θρησκευτικά σύμβολα δεν προσβάλλουν το θρησκευτικό συναίσθημα και τη διαφορετικότητα. Είναι συνδεδεμένα με την παράδοση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος», λέει.

Άναψε φωτιές εγκύκλιος που μιλά για αλλόπιστους

«ΣΑΣ ΠΑΡΑΘΕΤΟΥΜΕ απόσπασμα εγκυκλίου σημειώματος του σεβασμιώτατου Μητροπολίτου κ.κ. Διονυσίου και παρακαλούμε, στο μέτρο του δυνατού, να συνεργαστείτε με τους ιερείς των ενοριών σας για τη δημιουργία κατηχητικών σχολείων στην περιοχή σας: "Η αλλοίωσις του πληθυσμού με την εισροή εις την χώρα μας αλλοπίστων, ο ηθικός ξεπεσμός (...) επιβάλλουσιν επαγρύπνησιν και ανάληψιν δραστηριοτήτων υφ΄ ημών των ποιμένων διά του ευαίσθητου χώρου της νεότητος"». Το παραπάνω κείμενο που αναφέρεται σε εισροή αλλοπίστων που... αλλοιώνουν τον πληθυσμό, εστάλη προ ημερών υπό μορφήν εγκυκλίου από τον προϊστάμενο του 2ου Γραφείου της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κορινθίας στα σχολεία της περιοχής. Η ενέργειά του προκάλεσε ξεσηκωμό αρκετών εκπαιδευτικών που την κατήγγειλαν στη ΔΟΕ.

«Είναι απαράδεκτο σε εγκύκλιο προϊσταμένου Γραφείου να υπάρχουν τέτοιες εκφράσεις τόνισε στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος τη ΔΟΕ κ. Δ. Μπράτης.

Ας μείνουν στις εκκλησίες

Η ΑΠΟΦΑΣΗ με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη. Αντιλαμβάνομαι πως η σκληροπυρηνική καθολική κοινωνία της Ιταλίας αλλά και η επίσης μισαλλόδοξη ορθόδοξη της Ελλάδας δεν συνειδητοποιούν ότι σχολεία- κατακλυσμένα από θρησκευτικά σύμβολα, προσευχές και προσηλυτιστικά μαθήματα- είναι απαράδεκτα σήμερα, την εποχή των πολυπολιτιστικών σχολείων. Τα σχολεία είναι ο προνομιακός χώρος της «χαρούμενης γνώσης», οι προσευχές, οι μπούρκες και οι σταυροί ας μείνουν στις εκκλησίες όπου ανήκουν.

Άλλα είναι τα ουσιώδη ανθρώπινα προβλήματα

Σε ερωτήματα αυτού του είδους- αν πρέπει να διατηρηθούν ή όχι τα θρησκευτικά σύμβολαπου έχουν να κάνουν με πρακτικές χρόνων και παραδόσεις, η απάντηση (ειδικά για εμάς τους Έλληνες) δεν μπορεί να είναι ένα απλό «ναι» ή «όχι». Ανεξάρτητα αν πιστεύουμε ή όχι, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι ορισμένα σύμβολα (η σημαία, ο σταυρός, οι εικόνες) διατηρούν την ισχύ τους ακόμη. Θα έλεγα μάλιστα πως αυτή η ισχύς φανερώνεται ακριβώς την ώρα που αυτά τα σύμβολα (όσο συμβατικά κι αν είναι) φαίνεται να απειλούνται. Ακριβώς αυτό το ενδεχόμενο, παρά τις δικαστικές αποφάσεις της Ευρώπης, να απειληθούν τα σύμβολα δημιουργεί μεγαλύτερα προβλήματα από το να παραμένουν ως έχουν. Άλλωστε, όπως πιστεύω, ελάχιστοι είναι οι γονείς ή οι μαθητές των σχολείων μας, ομόδοξοι ή αλλόδοξοι, που νοιάζονται πια για τέτοια θέματα. Άλλα είναι τα ουσιώδη ανθρώπινα προβλήματα που μας απασχολούν. Εξάλλου η κακομοιριά των σχολείων μας και της Παιδείας μας εξαρτάται από την ύπαρξη του σταυρού ή όχι;

Με τα βήματά μας ενώσαμε τη Λευκωσία

Με τα βήματά τους ένωσαν την πρωτεύουσα 500 περίπου μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί την Κυριακή, 1η Νοεμβρίου.



Η εκδήλωση άρχισε στις 10.30 το πρωί και ολοκληρώθηκε στη 1.00 το μεσημέρι. Πριν την έναρξη των περιηγήσεων, η κα Ελένη Μαύρου, η κα Καμιναρά και εκπρόσωποι των διοργανωτών προσφώνησαν την εκδήλωση και μια ομάδα παιδιών του Μουσικού Λυκείου Λευκωσίας έπαιξαν και τραγούδησαν κυπριακά τραγούδια στα ελληνικά και στα τούρκικα.

Οι περισσότερες ομάδες επισκέφθηκαν μνημεία και στις δύο πλευρές της Πράσινης Γραμμής. Οι συμμετέχοντες είχαν επίσης την ευκαιρία να παρακολουθήσουν φιλμάκια σχετικά με τη διαφορετικότητα και το ρατσισμό.

Όλοι όσοι εργάστηκαν για την επιτυχία αυτής της δραστηριότητας και όλοι όσοι παρευρέθηκαν απέδειξαν ότι το μέλλον της Κύπρου δεν μπορεί παρά να είναι η συνύπαρξη και η ειρήνη, ότι τα παιδιά και οι νέοι, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί της Κύπρου μπορούν και πρέπει να είναι μπροστά στον αγώνα για την επανένωση της χώρας μας.

Πλατφόρμα Ε/κ και Τ/κ Εκπαιδευτικών "Ενωμένη Κύπρος"



Σε ισχύ ο δικτυακός τόπος της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης

Μάθημα από το σπίτι



Αθήνα: Σε λειτουργία τέθηκε από την Τετάρτη ο δικτυακός τόπος της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης http://www.edutv.ypepth.gr/  ή
http://www.edutv.gr/  που σκοπό έχει την άμεση πρόσβαση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων στις εκπαιδευτικές ταινίες της διεύθυνσης Εκπαιδευτικής ΡαδιοΤηλεόρασης.

Παράλληλα, έχει εκπονηθεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα δύο εβδομάδων, διάρκειας τριών ωρών καθημερινά, για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα αυτό παρουσιάζει εκπαιδευτικά θέματα ποικίλης ύλης, που σχετίζονται με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για παρακολούθησή τους σε περίπτωση υποχρεωτικής παραμονής μαθητών στο σπίτι, σύμφωνα με το ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο για τη νέα γρίπη.

Το έργο EduTubePlus αποσκοπεί στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης πολύγλωσσης, διαδικτυακής υπηρεσίας για την παιδαγωγική αξιοποίηση εκπαιδευτικών βίντεο στα Ευρωπαϊκά σχολεία.


Η διαδικτυακή υπηρεσία EduTubePlus θα παρέχει μερικές χιλιάδες βίντεο μικρής διάρκειας, προσανατολισμένων στα σχολικά προγράμματα σπουδών χωρών της Ευρώπης, από καταξιωμένους παραγωγούς εκπαιδευτικών βίντεο, μαζί με εργαλεία για την παιδαγωγική αξιοποίησή τους σε σχολική τάξη.

Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να αναζητούν αποδοτικά υλικό με έννοιες των προγραμμάτων σπουδών, στη γλώσσα τους, αλλά και να εμπλουτίζουν τη βιντεοθήκη με δικά τους βίντεο-κλιπ, να σχεδιάζουν, να αναπτύσσουν και να μοιράζονται εκπαιδευτικά σενάρια και διαδραστικά μαθήματα που αξιοποιούν βίντεο, να μεταφράζουν και να προσαρμόζουν υλικό άλλων. Επιπλέον, θα παρέχεται υλικό εκπαίδευσης και προτάσεις αξιοποίησης του βίντεο σε σχολική τάξη ως εργαλείο ενεργητικής μάθησης.

Μουσική Βραδιά Προοδευτικής Λεμεσού

Ξανά μαζί για μια νύχτα με φίλους στο...


 

 
 
 
(απέναντι από το Ξενοδοχείο «Castle» στη Λεμεσό)














 
Προκρατήσεις :
Μάριος Ρήγας, 99423223

Λάμπρος Στεφάνου, 99310517
Στέλιος Κασιαής, 99523659
Ανδρέας Ξενοφώντος, 99699682
Τούλα Αναστασίου, 99542120
Καίτη Πολυκάρπου, 99618405
Στέλιος Στυλιανού, 99535600




Συνέδριο Προοδευτικής "Διαδραστικός Πίνακας - Παράθυρο στο Εκπαιδευτικό Μέλλον"

Εκπαιδευτικό Συνέδριο απο τη θεωρεία στην Πράξη

Η Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών διοργανώνει
το Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2009, 9:30 -12 :30,
Εκπαιδευτικό Συνέδριο στο ΙΕ΄Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού
με θέμα :
"Διαδραστικός Πίνακας - Παράθυρο στο Εκπαιδευτικό Μέλλον"

Περισσότερες Λεπτομέρειες ....

Δήλωση Συμμετοχής ....

Αποστολή της Δήλωσης Συμμετοχής στα email :
stlambros@yahoo.gr
xeandreas@hotmail.com

ή στο fax:25770132

Επέκταση δωρεάν Προδημοτικής Εκπαίδευσης για τα παιδιά ηλικίας 3 χρόνων και 8 μηνών μέχρι 4 χρόνων και 8 μηνών

Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα η Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης με βάση οδηγίες του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού απέστειλε εγκύκλιο προς τους ΠΛΕ όλων των Επαρχιακών Γραφείων και τις ΕΔΕ Νηπιαγωγείων με την οποία ζητά να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό η διαδικασία επίλυσης προβλημάτων που δυσχεραίνουν την εύρυθμη λειτουργία των νηπιαγωγείων, για να τεθούν οι ορθές βάσεις για την περαιτέρω επέκτασή της.




Διαβάστε ολόκληρη την Ανακοίνωση της Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών

Δευτέρα, 2 Νοεμβρίου 2009

ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ. Ο «ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ» ΤΗΣ ΜΙΛΑ ΣΤΗΝ «Ε»

Πώς φτιάχνεται ένα σχολείο δημοκρατικό και ανθρώπινο
Συνέντευξη Γ. Τσιάκαλου στην Εφημερίδα "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ"


Η Κύπρος ζει μια μικρή επανάσταση στην Παιδεία. Η αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής ολόκληρης της κυπριακής κοινωνίας: τα ΜΜΕ παρακολουθούν και αποτυπώνουν κάθε βήμα που γίνεται στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης, οι σύνδεσμοι γονέων οργανώνουν τη μία ημερίδα μετά την άλλη, οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν με πρωτοφανή μαζικότητα στην κατάρτιση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, οι μαθητές αδημονούν. Σε ένα από τα πιο γνωστά πρόσωπα της Κύπρου έχει αναδειχτεί ο επικεφαλής της όλης προσπάθειας, ο καθηγητής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Γιώργος Τσιάκαλος. Ο «αρχιτέκτονας του νέου σχολείου», όπως συχνά χαρακτηρίζεται στα δημοσιεύματα του κυπριακού Τύπου, φαίνεται ότι κατάφερε να εμφυσήσει ασυνήθιστη αισιοδοξία στην Κυπριακή κοινωνία: «Σε λίγα χρόνια το δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο θα είναι πραγματικότητα και η Κύπρος θα βρίσκεται στην κορυφή της Ευρώπης» υποστηρίζουν πολλοί.


Μιλήσαμε με τον καθηγητή κ. Γιώργο Τσιάκαλο, ο οποίος δέχθηκε να παραχωρήσει συνέντευξη στην «Ελευθερία».

Η συνέντευξη

* Έπειτα από πρόταση του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, αναλάβατε το έργο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στη Μεγαλόνησο. Πιστεύετε πώς αυτή η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που επιχειρείται στην Κύπρο θα οδηγήσει στο σχολείο του 21ου αιώνα; Και ποιο είναι αυτό το σχολείο;

- «Αποδέχτηκα την πρόταση της Κυπριακής κυβέρνησης πριν από περίπου ενάμιση χρόνο επειδή γνώριζα ότι η κυβέρνηση αυτή είχε την ειλικρινή βούληση να προχωρήσει σε μια ριζική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με στόχο την διαμόρφωση ενός δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου. Το γνώριζα, επειδή στο παρελθόν είχαμε μια πολύμορφη συνεργασία που είχε δείξει ότι μοιραζόμασταν το όραμα του ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου. Για να απαντήσω ουσιαστικά στην ερώτησή σας είναι αναγκαίο να διευκρινίσω προηγουμένως σε τι συνίσταται αυτό το όραμα.

Η διατύπωση «δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο» δεν αποτελεί ένα ρητορικό σχήμα, αλλά, αντίθετα, είναι δόκιμος όρος στο χώρο της Παιδαγωγικής. Ήδη από την εποχή των δημοκρατικών μεταρρυθμιστικών εκπαιδευτικών κινημάτων, δηλαδή από την εποχή πριν από το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, «δημοκρατικό» ονομαζόταν ένα σχολείο στο οποίο μπορούσαν να φοιτούν όλα τα παιδιά μαζί για να προετοιμαστούν για την κοινή ζωή: χωρίς έκπτωση στα μορφωτικά αγαθά για κανένα παιδί, και με μορφωτικά αγαθά προσανατολισμένα σε εκείνα τα θέματα, των οποίων η γνώση αποτελεί το απαραίτητο κλειδί για την κατανόηση και την «κατάκτηση» του κόσμου. Αυτό ισχύει και σήμερα. Για να το κάνω πιο σαφές: δημοκρατικό χαρακτηρίζουμε ένα σχολείο στο οποίο όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από τις ιδιαιτερότητες που πιθανόν να έχουν, αποκτούν όλα εκείνα τα εφόδια που χαρακτηρίζουν σήμερα ένα μορφωμένο άνθρωπο. Αυτό ισχύει δηλαδή και για τα παιδιά, των οποίων η αποτυχία στο σχολείο φαίνεται μερικές φορές να έχει χαρακτηριστικά νομοτέλειας, όπως συμβαίνει π.χ. με παιδιά που δεν μιλούν την ελληνική γλώσσα ή ζουν σε περιβάλλον ακραίας φτώχειας ή έχουν μια αναπηρία για την οποία παραδοσιακά ισχύει η προκατάληψη ότι εμποδίζει την ισότιμη εκπαίδευση. Συνεπώς, δημοκρατικό είναι ένα σχολείο όταν προσφέρει τα μορφωτικά αγαθά προσαρμοσμένα στη «ζώνη επικείμενης ανάπτυξης» του κάθε παιδιού – αρνούμενο να κατατάξει τα παιδιά σε κατηγορίες και, αντίθετα, αποδεχόμενο την αρχή ότι στο κοινό πλαίσιο της ανθρώπινης ιδιότητας, που μοιράζονται όλα τα παιδιά, κάθε παιδί είναι διαφορετικό και, συνεπώς, χρειάζεται ανάλογη αντιμετώπιση. Πρόκειται για ένα σχολείο όπου κανένα παιδί δεν βιώνει προσβολές και αποτυχίες αλλά, αντίθετα, όλα τα παιδιά –το καθένα με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο- βιώνουν την ευτυχία που παρέχει η ανακάλυψη της γνώσης.

Από την άλλη μεριά, «ανθρώπινο σχολείο» είναι εκείνο στο οποίο τα παιδιά μπορούν να είναι χαρούμενα και ευτυχισμένα και έχουν τη δυνατότητα να ζήσουν και να χαρούν την παιδική ηλικία και τη νεότητά τους. Διότι η αλήθεια είναι ότι τα σχολεία μας έχουν εξελιχθεί πια σε θεσμούς που το μόνο πράγμα που κάνουν με ιδιαίτερη επιτυχία είναι να κλέβουν από τα παιδιά μας την παιδική ηλικία και τη νεότητα. Αυτό πρέπει να αλλάξει ριζικά εάν η κοινωνία μας επιθυμεί να είναι ανθρώπινη.

Θα μείνω λίγο στην πρακτική πλευρά του δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου. Συνηθίσαμε να θεωρούμε ως μορφωτικά αγαθά του σχολείου ένα αυθαίρετο απόσταγμα της συνολικής γνώσης της ανθρωπότητας, που κατανέμεται σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα, και διδάσκεται σε 45λεπτες δόσεις σε περίπου ομοιογενείς ομάδες παιδιών. Γνωρίζουμε όμως ότι ένα τέτοιο σχολείο παράγει αποκλεισμούς και δεν προετοιμάζει τα παιδιά για την κοινωνία μας, η οποία χαρακτηρίζεται από διαφορετικότητα και ποικιλομορφία. Όταν, λοιπόν, σήμερα μιλούμε για επιτυχημένες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις σε κάποιες χώρες, ουσιαστικά μιλούμε για μια αποφασιστική απομάκρυνση από την κατάσταση που περιέγραψα παραπάνω. Αυτή είναι και η ουσία της δικής μας μεταρρύθμισης και όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι θα την ολοκληρώσουμε με επιτυχία».

* Εννοείτε, κ. Τσιάκαλε, ότι το σχολείο μπορεί να είναι ένας ευχάριστος χώρος για τους μαθητές; Είναι δυνατόν η απαιτούμενη διδακτέα ύλη να μην αποτελεί θηλιά που σφίγγει στο λαιμό εκπαιδευτικών και μαθητών;

- «Βεβαίως μπορεί να είναι ένας ευχάριστος χώρος. Πρόκειται για στόχο κοινωνικά αναγκαίο και ταυτόχρονα εφικτό. Όλοι και όλες μας εκφράζουμε κάθε τόσο την επιθυμία να έχουμε σχολεία που δίνουν στα παιδιά μας χαρά, διαμορφώνουν πολίτες με γνώση και αυτοπεποίθηση και παρέχουν τα απαραίτητα εφόδια για μια απρόσκοπτη πορεία στη ζωή. Απ' αυτή την απλή, ανθρώπινη επιθυμία που μοιράζονται μεταξύ τους όλοι οι γονείς προκύπτει και η εικόνα του επιθυμητού σχολείου. Έχουμε συνηθίσει να είναι το σχολείο πηγή άγχους για ολόκληρη την οικογένεια, αλλά αυτό αποτελεί μια στρεβλή εξέλιξη του σχολικού θεσμού. Το σχολείο μπορεί να είναι ο χώρος όπου τα παιδιά και οι νέοι άνθρωποι ικανοποιούν τη φυσική περιέργειά τους και αναπτύσσουν την κοινωνικότητά τους. Παιδική ηλικία και νεότητα πρέπει και μπορούν να βιώνονται και μέσα στο σχολείο ως οι καλύτερες περίοδοι της ζωής ενός ανθρώπου. Ένα σχολικό περιβάλλον που εναρμονίζεται με τις παιδικές ανάγκες αποτελεί την πιο στέρεα βάση για καλές σχέσεις στην οικογένεια και στην κοινωνία. Αντίθετα ένα σχολικό περιβάλλον που προξενεί άγχος παράγει σχολική αποτυχία και δυσχεραίνει τις σχέσεις με τους γονείς και τους συνομηλίκους».

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ

* Μπορείτε να εξηγήσετε τι ακριβώς είναι αυτό που αλλάζετε στην Κύπρο;

- «Βασικό στοιχείο του εγχειρήματός μας αποτελεί η οριστική απομάκρυνση από το παραδοσιακό μοντέλο σχολείου, του οποίου κύριος, αν όχι αποκλειστικός, στόχος ήταν να αποθηκεύει ή να αποταμιεύει στο μυαλό των παιδιών χιλιάδες πληροφορίες, με την προσδοκία ότι ίσως κάποια στιγμή να χρειαστούν. Αν σε παλιότερες εποχές αυτό το μοντέλο, το οποίο χαρακτηριστικά ονομάστηκε "τραπεζικό μοντέλο εκπαίδευσης", είχε κάποιο νόημα ύπαρξης, και ο "μορφωμένος άνθρωπος" κρινόταν με τον αριθμό των πληροφοριών που είχε αποθηκεύσει στο μυαλό του και μπορούσε να ανακαλέσει στη μνήμη του, είναι βέβαιο ότι σήμερα αποτελεί ανασχετικό παράγοντα στην καλλιέργεια όλων εκείνων των ικανοτήτων που χρειάζονται τα παιδιά για να πετύχουν στη σύγχρονη κοινωνία. Στο σχολείο σήμερα χρειαζόμαστε χρόνο για να καλλιεργήσουμε τις λεγόμενες "ικανότητες-κλειδιά" και τον χρόνο αυτό μπορούμε να τον κερδίσουμε απαλλάσσοντας τη σχολική ζωή από την αποθήκευση πληροφοριών στο μυαλό των παιδιών. Αυτό είναι πια εφικτό, καθώς στην εποχή μας είναι δυνατή η άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες, οι οποίες σε μέγεθος υπερβαίνουν κατά πολύ το σύνολο της ύλης που παρέχεται στα εκπαιδευτικά συστήματα όλου του κόσμου. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η έννοια του "νέου σχολείου" συνδέεται -αλλά δεν ταυτίζεται!- με τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας στην εκπαίδευση. Δηλαδή συνδέεται με συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις των εκπαιδευτικών συστημάτων που υποστηρίζονται από τη δυνατότητα χρήσης των τεχνολογιών αυτών. Ουσιαστικά, το νέο σχολείο αξιολογείται με το βαθμό απομάκρυνσης της εκπαίδευσης από το "τραπεζικό μοντέλο εκπαίδευσης". Αυτό ακριβώς επιχειρούμε σήμερα με τη μεταρρύθμιση των αναλυτικών προγραμμάτων και των μεθόδων διδασκαλίας στην Κύπρο. Στην πράξη αυτό φαίνεται από τη μια μεριά στη μείωση της ύλης και από την άλλη στην καλλιέργεια της ιδιότητας του δημοκρατικού πολίτη και στην ανάπτυξη αυτών που ονομάζουμε «ικανότητες-κλειδιά» για την κοινωνία του 21ου αιώνα».

ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

* Δίνετε έμφαση στις ικανότητες που πρέπει να έχουν οι μαθητές στον 21ο αιώνα. Μιλήστε μας λίγο γι' αυτές.

- «Στον παιδαγωγικό προβληματισμό γύρω από το τι είναι αναγκαίο να προσφέρουν σήμερα τα σχολεία, υπάρχει ευρεία συμφωνία ότι παράλληλα με ένα σώμα συνεκτικών γνώσεων θα πρέπει να καλλιεργούνται ορισμένες πολύ σημαντικές ικανότητες, όπως είναι η δημιουργικότητα, η ικανότητα θεωρητικής σκέψης, η ικανότητα σχεδιασμού και ανάλυσης, η εξαιρετική προθυμία για ομαδική εργασία και ανταλλαγή πληροφοριών και η ευελιξία στην αναζήτηση και εύρεση λύσεων σε διάφορα προβλήματα. Πρόκειται για ικανότητες που σχετίζονται ιδιαίτερα με αυτό που πολλοί ονομάζουν οικονομία και κοινωνία της γνώσης. Η καλλιέργειά τους προϋποθέτει αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, στις μεθόδους διδασκαλίας και γενικότερα στην οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου.

Η αλήθεια, όμως, είναι ότι στη δική μας μεταρρύθμιση δεν περιοριζόμαστε «απλώς» στην καλλιέργεια αυτών των ικανοτήτων. Το αναλυτικό μας πρόγραμμα έχει τρεις πυλώνες: Ο πρώτος αφορά στην παροχή ενός επαρκούς και συνεκτικού σώματος γνώσεων από όλα τα επιστημονικά πεδία, ο δεύτερος αφορά στην παροχή όλων εκείνων των εφοδίων που χρειάζεται ένας άνθρωπος για να είναι ενεργός δημοκρατικός πολίτης, και ο τρίτος είναι αυτός που αναφέρεται στις ικανότητες-κλειδιά, που είναι απαραίτητες για την επιτυχή διαβίωση στον 21ο αιώνα».

ΟΙ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

* Να αναμένουμε δηλαδή αλλαγές και στις μεθόδους διδασκαλίας;

- «Κυρίως εκεί θα πρέπει να αναμένονται αλλαγές. Επικρατεί η παρεξήγηση ότι τα αναλυτικά προγράμματα ταυτίζονται με αυτό που ονομάζεται "διδακτέα ύλη". Η αλήθεια είναι ότι τα αναλυτικά προγράμματα αποτελούν μια ενότητα από σκοπούς, εξειδικευμένους στόχους, περιεχόμενο, μεθόδους και μέσα διδασκαλίας, αξιολόγηση και σχολική ατμόσφαιρα. Στη δική μας μεταρρύθμιση οι αλλαγές στο περιεχόμενο ίσως να είναι λιγότερες από τις αλλαγές στις μεθόδους διδασκαλίας. Μπορώ να πω ότι οι βιωματικές μορφές μάθησης και οι συμμετοχικές μορφές διδασκαλίας θα αποτελούν τον κανόνα στο σχολείο».

* Και πότε θα δούμε έμπρακτα, να εφαρμόζονται τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα στην Κύπρο;

- «Οι διάφορες επιτροπές που είχαν οριστεί τον Μάρτιο για να καταρτίσουν τα προγράμματα σπουδών για το κάθε μάθημα από το νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο ήδη ολοκλήρωσαν το έργο τους. Επισημαίνω εδώ ότι στις σχετικές επιτροπές συμμετείχαν πάρα πολλοί μάχιμοι εκπαιδευτικοί, περίπου το 3% του συνόλου των εκπαιδευτικών της Κύπρου, κάτι μοναδικό σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα προγράμματα αυτά γίνονται αντικείμενο συζήτησης και επεξεργασίας, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται πλήρως στους στόχους των τριών πυλώνων (στους οποίους αναφέρθηκα προηγουμένως) και στις αρχές ενός δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου. Μέσα στον Ιανουάριο θα ολοκληρωθεί η σχετική επεξεργασία και η τελική συγγραφή τους και στη συνέχεια θα υπάρξει η τελική δημόσια διαβούλευση, όπως συνηθίσαμε να κάνουμε από την αρχή του εγχειρήματός μας. Από εκεί και πέρα αρχίζει η διαδικασία εισαγωγής τους στο σχολείο, μια διαδικασία που από μόνη της αποτελεί ένα πολύπλοκο εγχείρημα.

Διαπιστώνω ξανά και ξανά ότι πολλοί άνθρωποι ξαφνιάζονται από τον προσεκτικό τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουμε να εφαρμόσουμε τα νέα αναλυτικά προγράμματα. Έχω ‘πει πολλές φορές ότι η εισαγωγή των νέων αναλυτικών προγραμμάτων θα γίνει νοικοκυρεμένα και χωρίς βιασύνη. Δεν θέλουμε οι αλλαγές να δημιουργήσουν αναταραχή στα σχολεία, ούτε ανασφάλεια σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Το σχέδιο που επεξεργάστηκε η Επιτροπή μας προβλέπει τις εξής φάσεις :

• Τον Φεβρουάριο του 2010 θα ξεκινήσει μια επιστημονικά ελεγχόμενη εισαγωγή κάποιων στοιχείων των νέων αναλυτικών προγραμμάτων αποκλειστικά σε τάξεις εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην κατάρτιση των νέων προγραμμάτων. Ταυτόχρονα θα αρχίσει η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και ιδιαίτερα των διευθυντικών στελεχών της εκπαίδευσης.

• Το σχολικό έτος 2010-2011 θα πολλαπλασιαστούν οι τάξεις που θα «μπολιαστούν» με στοιχεία του νέου αναλυτικού προγράμματος, θα γενικευτεί η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (στους τομείς που αυτό θεωρείται απαραίτητο) και θα παραχθεί το κατάλληλο διδακτικό υλικό (όπου αυτό δεν υπάρχει).

• Το σχολικό έτος 2011-2012 τα νέα αναλυτικά προγράμματα θα μπουν σταδιακά σε όλα τα σχολεία. «Σταδιακά» σημαίνει ότι ένα μάθημα που αρχίζει να διδάσκεται με το νέο πρόγραμμα σε μια συγκεκριμένη τάξη τότε η εισαγωγή του στην αμέσως ανώτερη τάξη θα γίνει μια χρονιά αργότερα. Θα χρειαστούμε δηλαδή περίπου τρία χρόνια για να δούμε τα νέα αναλυτικά προγράμματα να εφαρμόζονται σε όλες τις τάξεις και σε όλα τα μαθήματα. Όμως, ο άνεμος του νέου σχολείου θα γίνει αισθητός από την αρχή».

ΠΑΙΔΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ;

* Μπορεί να φανταστεί κανείς Παιδεία χωρίς την αναγκαία φροντιστηριακή παραπαιδεία; Αυτά τα ερωτήματα – προβλήματα που χαρακτηρίζουν το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν; Πού σκοντάφτει η αντιμετώπιση αυτής της κακοδαιμονίας μέχρι τώρα;

- «Αντιλαμβάνομαι τις ερωτήσεις σας περισσότερο ως κραυγή αγωνίας για το μέλλον της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και λιγότερο ως ερωτήματα που μπορούν να απαντηθούν στο πλαίσιο μιας δημοσιογραφικής συνέντευξης. Όμως τολμώ να δώσω μερικές σύντομες απαντήσεις.

Ναι, μπορούμε να φανταστούμε Παιδεία χωρίς φροντιστήρια. Για να είμαι πιο ακριβής: για την ύπαρξη Παιδείας θα μπορούμε να μιλούμε μόνον όταν πια τα φροντιστήρια θα ανήκουν οριστικά στο παρελθόν. Επιπλέον: όχι μόνον μπορούμε να τη φανταζόμαστε αυτήν την Παιδεία, αλλά για το καλό των παιδιών μας είμαστε υποχρεωμένοι να τη σχεδιάσουμε και να την κάνουμε πραγματικότητα όσον γίνεται πιο γρήγορα. Όμως για την επίτευξη αυτού του σκοπού είναι απαραίτητη η ύπαρξη σχετικής πολιτικής βούλησης. Στην περίπτωση της Ελλάδας αυτό σημαίνει ριζική αναπροσαρμογή των προτεραιοτήτων στην πολιτική ημερήσια διάταξη και στην κατανομή των κοινωνικών πόρων. Εάν ληφθεί αυτή η απόφαση –εννοώ στην πράξη, όχι στα λόγια!- τότε σας διαβεβαιώνω ότι υπάρχει η κατάλληλη τεχνογνωσία για να γίνει γρήγορα το όραμα πραγματικότητα.

Με αυτά που είπα προηγουμένως, θεωρώ ότι απαντάται το ερώτημα «πού σκοντάφτει η αναγκαία λύση των προβλημάτων της ελληνικής εκπαίδευσης;». Να το πω πιο συγκεκριμένα οι κυβερνήσεις υπόσχονταν αλλά ποτέ δεν έδωσαν το 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία. Σήμερα η καθυστέρησή μας είναι πια τόσο μεγάλη ώστε ακόμη και εάν δοθεί το 5% δεν θα είναι πλέον αρκετό για να καλύψει τα κενά και την απόσταση που μας χωρίζει από τις άλλες χώρες. Αυτή είναι η τραγωδία μας».

ΓΙΑΤΙ «ΟΧΙ» ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

* Σε μια συνέντευξή σας είχατε αναφερθεί στη μονίμως προβληματική ελληνική εκπαίδευση τονίζοντας πως θα είχατε απορρίψει ασυζητητί μία αντίστοιχη πρόταση από την ελληνική κυβέρνηση. Μπορείτε να εξηγήσετε τους λόγους;

- «Στην αρχή της συνέντευξής μας εξήγησα τους λόγους που αποδέχτηκα την πρόταση του Δημήτρη Χριστόφια, λέγοντας ότι μοιραζόμασταν από πριν το όραμα του δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου και γνώριζα ότι υπήρχε η ειλικρινής βούληση για μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης αυτού του σχολείου. Επιπλέον, αυτό που δεν ανέφερα προηγουμένως ενώ είναι εξίσου σημαντικό, στην Κύπρο αναγνωρίστηκε το δικαίωμα της Επιτροπής μας να διαβουλεύεται με την κοινωνία και την πολιτική και να προχωρεί στη μεταρρύθμιση, λειτουργώντας περίπου ως μια ανεξάρτητη αρχή. Η ύπαρξη αυτών των συνθηκών είναι εκείνη που επιτρέπει την απρόσκοπτη πρόοδο του εγχειρήματός μας. Βλέπετε εσείς να υπάρχουν αυτές οι συνθήκες και στη δική μας χώρα, ή, έστω, υποψιάζεστε ότι όπου να’ ναι μπορεί να ανατείλουν και στο δικό μας ορίζοντα; Αν ναι, τότε θα μπορούσαμε ίσως να συζητήσουμε. Αν όχι, τότε καταλαβαίνετε τους λόγους που με οδήγησαν τόσες φορές σε μια τόσο αρνητική απάντηση».

Κυριακή, 1 Νοεμβρίου 2009

Οι παρελάσεις από τη σκοπιά της παιδαγωγικής

Πηγή : Εφημερίδα ΠΟΛΙΤΗΣ 1/11/2009




Προφανώς, η μαθητική παρέλαση (και μάλιστα στρατιωτικού τύπου) δεν αντέχει ούτε τη στοιχειώδη κριτική προσέγγιση από οποιαδήποτε σύγχρονη παιδαγωγική σκοπιά. Αφού όλα στην παρέλαση παραπέμπουν σε παιδαγωγικούς αρχαϊσμούς στρατιωτικού τύπου. Γι' αυτό και όλη η προετοιμασία είναι μια ξεκομμένη δράση στο χώρο του σχολείου. Συναντά τη χαρούμενη αποδοχή των μαθητών/τριών, μόνο γιατί γίνεται "έξω" και αντιμετωπίζεται με την ιλαρότητα ενός παιχνιδιού ρόλων. Έτσι όμως η "εγχάραξη" επιτυγχάνεται πολύ ευκολότερα, αφού οι "συνθήκες πρόσληψης" είναι σχεδόν ιδανικές (πολύ θα θέλαμε ένα μεγάλο μέρος της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας να γίνεται "έξω" και με "παιχνιώδη" διδακτική προσέγγιση).



Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

Εκπαιδευτικό Υλικό για Ψευδοκράτος και Πολυτεχνείο

Εκπαιδευτικό Υλικό για το Ψευδοκράτος και το Πολυτεχνείο