Τρίτη, 31 Ιανουαρίου 2012

Συνάντηση Γραμματείας ΠΟΕΔ με παγκύπρια κλαδική Αντικαταστατών

Την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2012 πραγματοποιήθηκε συνάντηση της Γραμματείας της ΠΟΕΔ με την παγκύπρια κλαδική των αντικαταστατών.

Στη συνάντηση τα μέλη της γραμματείας της ΠΟΕΔ ενημέρωσαν τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες της παγκύπριας κλαδικής αντικαταστατών για τις ενέργειες της οργάνωσης σε σχέση με το πρόβλημα που προέκυψε στα σχολεία από το μη διορισμό αντικαταστατών στη θέση των δασκάλων που απουσιάζουν για διάφορους λόγους. Τα μέλη της επιτροπής ενημερώθηκαν και για τις αποφάσεις του ΔΣ της Πέμπτης 26 Ιανουαρίου 2012 σχετικά με το θέμα.

Τα μέλη της παγκύπριας κλαδικής εισηγήθηκαν τη διοργάνωση με δική τους ευθύνη ενημερωτικών συγκεντρώσεων αντικαταστατών σε διάφορες πόλεις και η γραμματεία απάντησε ότι είναι θετική σε κάτι τέτοιο και θα ενημερώσει τους προέδρους των επαρχιακών της γραφείων, ώστε να παρέχουν κάθε δυνατή διευκόλυνση για το σκοπό αυτό στην παγκύπρια κλαδική.

Η γραμματεία επίσης δεσμεύτηκε να φέρει σε γνώση των μελών του ΔΣ που επισκέπτονται τα σχολεία για ενημέρωση τη βούληση των αντικαταστατών συναδέλφων να είναι παρόντες, επειδή σε κάποια σχολεία οι διευθυντές τους αναθέτουν καθήκοντα παιδονομίας την ώρα της ενημέρωσης.

Στη συνέχεια τα μέλη της κλαδικής των αντικαταστατών ανέφεραν διάφορα προβλήματα που εντόπισαν σε σχέση με την ομάδα των εκπαιδευτικών που αντιπροσωπεύουν και η γραμματεία δεσμεύτηκε ότι θα διευθετήσει συνάντηση με την επιτροπή εκπαιδευτικής υπηρεσίας για να θέσει τα διάφορα θέματα, στην παρουσία εκπροσώπου της παγκύπριας κλαδικής ως παρατηρητή.

 Λουίζα Σόλου Πιττάκαρα
Αντιπρόεδρος ΠΟΕΔ

Αναστολή Μέτρων ΠΟΕΔ για την απαγόρευση προσλήψεων εκτάκτων εκπαιδευτικών από τη Βουλή

Κυριακή, 29 Ιανουαρίου 2012

Νέα Αναλυτικά Προγράμματα:Από τη θεωρία, ήδη στην πράξη - η δράση των ομάδων υποστήριξης.

Συνάντηση Ομάδων Υποστήριξης της εφαρμογής του Νέου Π.Σ. Ελληνικών με τον καθηγητή Greg Brooks

Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2012 στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο συνάντηση του ομότιμου καθηγητή του Πανεπιστημίου του Sheffield και μέλους του European Commission High Level Group on Literacy, Δρ Greg Brooks με τις ομάδες υποστήριξης της εφαρμογής του νέου Προγράμματος Σπουδών της Νέας Ελληνικής Γλώσσας στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση. Στη συνάντηση παρευρίσκονταν η Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Δρ Αθηνά Μιχαηλίδου και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Διαμόρφωσης των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, καθηγητής Γιώργος Τσιάκαλος.


Διαβάστε το άρθρο...

Παρασκευή, 27 Ιανουαρίου 2012

Χαιρετίζουν τις αποφάσεις της ΠΟΕΔ οι οργανωμένοι γονείς


Το Διοικητικό Συμβούλιο της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης καλεί τους γονείς των μαθητών των σχολείων όπως συμμετέχουν στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας που διοργανώνονται από τη συνδικαλιστική οργάνωση των Δασκάλων, εφόσον τα μέτρα αντίδρασης κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση και δεν επηρεάζουν δυσμενώς την ομαλή λειτουργία των σχολείων και την καθημερινότητα των μαθητών, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση.

Σε έκτακτη συνεδρία που πραγματοποιήθηκε χθες, Πέμπτη, το Διοικητικό Συμβούλιο της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης επανεξέτασε το συνεχιζόμενο πρόβλημα που ταλανίζει την ομαλή λειτουργία των σχολείων από τις αρχές του νέου έτους, δηλαδή τη μη σωστή στελέχωση των σχολείων, συνέπεια νομοθετικών ρυθμίσεων στον Περί Προϋπολογισμού Νόμο του 2012.

Σε ανακοίνωσή τους οι οργανωμένοι γονείς χαιρετίζουν και εκφράζουν τη συμφωνία τους με τις θέσεις της Παγκύπριας Οργάνωσεις Ελλήνων Δασκάλων (ΠΟΕΔ) όπως αυτές εκφράζονται σε ανακοίνωση του Διοικητικού Συμβουλίου ημερομηνίας 26 Ιανουαρίου.

Σημειώνεται ότι σε χθεσινή συνεδρία του, το ΔΣ της ΠΟΕΔ, ως πρώτο μέτρο αντίδρασής , κάλεσε τους δασκάλους σε όλα τα σχολεία Δημοτικής Εκπαίδευσης να προβούν σε εκδήλωση διαμαρτυρίας, η οποία να περιλαμβάνει παραμονή των παιδιών στην αυλή, κατά τη διάρκεια της τελευταίας περιόδου λειτουργίας των σχολείων, σήμερα Παρασκευή, με μέριμνα, πάντοτε, για επαρκή παιδονομία.

Το ίδιο μέτρο αναμένεται ότι θα εφαρμοστεί και στη διάρκεια της προσεχούς εβδομάδας, σε επαρχιακή βάση, με τα σχολεία της Λευκωσίας -Μόρφου να διαμαρτύρονται την Τρίτη, της Λεμεσού – Πάφου την Τετάρτη και της Λάρνακας – Αμμοχώστου την Πέμπτη. Σχετικά, προσκαλούνται να συμμετέχουν, ενισχύοντας την όλη προσπάθεια, και οι γονείς των μαθητών κάθε σχολείου.

Το ΔΣ της ΠΟΕΔ αποφάσισε να επανασυνέλθει την Πέμπτη, 2 Φεβρουαρίου για να εξετάσει την κατάσταση και να εφαρμόσει, αν χρειαστεί, δυναμικότερα μέτρα, κατά την κρίση του

Πέμπτη, 26 Ιανουαρίου 2012

Μέτρα ΠΟΕΔ για την απαγόρευση των προσλήψεων των εκτάκτων στη δημόσια υπηρεσία

Ανακόνωση Διοικητικού Συμβουλίου ΠΟΕΔ
«Το Δ.Σ. της ΠΟΕΔ που συνήλθε σήμερα Πέμπτη, 26 του Γενάρη, 2011, εξέτασε κατ’ αποκλειστικότητα, ως κατεπείγον, το μείζον πρόβλημα που δημιουργήθηκε σ’ ό,τι αφορά τη στελέχωση των σχολείων, όπως αυτή επηρεάζεται από τη μη έγκριση κονδυλίων που αφορούν το διορισμό έκτακτων εκπαιδευτικών.
Το Συμβούλιο επεσήμανε ότι, ανεξάρτητα από τους λόγους για τους οποίους το όλο πρόβλημα παρατηρήθηκε, είναι, σήμερα, σαφές σε όλους τους εμπλεκομένους πως η διευθέτησή του δεν επιτρέπει περαιτέρω αναβολή.
Με κοινή επιστολή του προς τον Πρόεδρο της Βουλής και τον Υπουργό Οικονομικών, το Δ.Σ. της ΠΟΕΔ επισημαίνει πως οι όποιες καθυστερήσεις τόσο στην υποβολή από πλευράς των αρμόδιων Υπηρεσιών του Κράτους αιτημάτων για εξαιρέσεις από δεσμεύσεις που επιβλήθηκαν από τη Βουλή σε ζητήματα που σχετίζονται με την Εκπαίδευση, όπως το συγκεκριμένο, όσο και στην εξέταση τέτοιων αιτημάτων από την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή και την Ολομέλεια της Βουλής, θα πρέπει να αποφεύγονται επιμελώς. Αντίθετα, ενδείκνυται να λαμβάνεται έγκαιρη πρόνοια για την αποφυγή προβλημάτων που, με μαθηματική ακρίβεια, οδηγούν σε αναστάτωση και δυσλειτουργία των σχολικών μονάδων, με σοβαρό αντίκτυπο στην Εκπαίδευση, τους μαθητές και στη γενικότερη εικόνα του δημόσιου σχολείου. Ταυτόχρονα, το Δ.Σ. καλεί τη Βουλή, ενώπιον της οποίας και έχει αχθεί, πλέον, το όλο ζήτημα, να το εξετάσει ως κατεπείγον, στη σημερινή συνεδρία της Ολομέλειάς της, προχωρώντας στην κατάλληλη τροποποίηση της Νομοθεσίας για την επίλυση του προβλήματος, χωρίς άλλη καθυστέρηση.
 Σ’ εκδήλωση της σημασίας που, ακριβώς, αποδίδει το Συμβούλιο της ΠΟΕΔ στο συγκεκριμένο ζήτημα αποτελεί το γεγονός ότι αυτό διέκοψε τις εργασίες του χωρίς να ασχοληθεί με οποιοδήποτε άλλο ζήτημα, για να μεταβεί και να επιδώσει τις σχετικές επιστολές του προς τον Υπουργό Οικονομικών και τον Πρόεδρο της Βουλής. Αναμένει ότι θα συναντήσει την κατανόησή τους και καλή θέληση για την επίλυση του σοβαρότατου αυτού προβλήματος, ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα στον ευαίσθητο χώρο της Εκπαίδευσης.
Το Συμβούλιο θεωρεί, εν πάση περιπτώσει, ότι, αν το ζήτημα δεν εξεταστεί και επιλυθεί, κατάλληλα, στη σημερινή συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής, αυτό θα σημαίνει την παραπομπή της όποιας διευθέτησής του για μια άλλη περίοδο δεκαπέντε, τουλάχιστο, ημερών. Για το λόγο αυτό, ως πρώτο μέτρο αντίδρασής του, καλεί τους συναδέλφους σε όλα τα σχολεία Δημοτικής Εκπαίδευσης να προβούν σε εκδήλωση διαμαρτυρίας, η οποία να περιλαμβάνει παραμονή των παιδιών στην αυλή, κατά τη διάρκεια της τελευταίας περιόδου λειτουργίας των σχολείων, αύριο Παρασκευή, 27/1/2012, με μέριμνα, πάντοτε, για επαρκή παιδονομία. Το ίδιο μέτρο θα εφαρμοστεί και στη διάρκεια της προσεχούς εβδομάδας, μέχρι την επόμενη συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής, σε επαρχιακή βάση, με τα σχολεία της Λευκωσίας - Μόρφου να διαμαρτύρονται την Τρίτη, της Λεμεσού – Πάφου την Τετάρτη και της Λάρνακας – Αμμοχώστου την Πέμπτη. Σχετικά, προσκαλούνται να συμμετέχουν, ενισχύοντας την όλη προσπάθεια, και οι γονείς των μαθητών κάθε σχολείου.
Το Συμβούλιο αποφάσισε να επανασυνέλθει την Πέμπτη, 2/2/2012, για να εξετάσει την κατάσταση και να εφαρμόσει, αν χρειαστεί, δυναμικότερα μέτρα, κατά την κρίση του».

Τον ίδιο νόμο που ψήφισαν φέτος ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ , τον ψήφισαν και πέρσι και αναγκάστηκαν το Μάρτη να προχωρήσουν σε τροποποιήσεις.

Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου 2012

Αλλαγή του νόμου για την ειδική εκπαίδευση

Πηγή : www.haravgi.com.cy
25-01-2012
Τρεις σημαντικές τροποποιήσεις στο Νόμο περί Αγωγής και Εκπαίδευσης παιδιών με ειδικές ανάγκες, κατέθεσε στη Βουλή το Υπουργείο Παιδείας με στόχο τη βελτίωση της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης στα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Το θέμα συζητήθηκε χθες στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας.
Συγκεκριμένα, η πιο σημαντική τροποποίηση που εισηγείται το Υπουργείο Παιδείας αφορά την τροποποίηση του άρθρου 3, έτσι ώστε τα παιδιά με ειδικές ανάγκες που για διάφορους λόγους δεν μπορούν για μακρύ χρονικό διάστημα να παρακολουθούν το κανονικό πρόγραμμα μαθημάτων στο σχολείο να έχουν τη δυνατότητα εξασφάλισης εκπαίδευσης κατ’ οίκον ή σε νοσηλευτήρια.
Η τροποποίηση του νόμου για παιδιά με ειδικές ανάγκες κινείται στη σωστή κατεύθυνση και έρχεται να συμπληρώσει κενά και να διορθώσει αδυναμίες που παρατηρήθηκαν στην υφιστάμενη νομοθεσία, τόνισε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ και μέλος της Επιτροπής Παιδείας Αντρος Καυκαλιάς. Οι αδυναμίες αυτές, πρόσθεσε ο Α. Καυκαλιάς, επισημάνθηκαν και από τις Επιτρόπους Διοίκησης και Προστασίας του Παιδιού. Την ίδια στιγμή, τόνισε, το Υπουργείο Παιδείας στα πλαίσια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της ειδικής εκπαίδευσης και διαμορφώνει ανάλογα τα νέα αναλυτικά προγράμματα, ώστε να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα στο θέμα αυτό.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας Νίκος Τορναρίτης, στις δηλώσεις του επέκρινε το Υπουργείο Παιδείας γιατί, όπως ισχυρίστηκε, το Υπουργείο είχε υποσχεθεί ότι “θ’ άλλαζε από άκρου εις άκρον ο νόμος που αφορά την ειδική εκπαίδευση”. Κάλεσε παράλληλα τον Υπουργό Παιδείας να καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση που να αφορά την ειδική εκπαίδευση.
 

Τρίτη, 24 Ιανουαρίου 2012

Μονόδρομος η λήψη δυναμικών μέτρων

Οι τελευταίες εξελίξεις σε σχέση με το ζήτημα της απαγόρευσης προσλήψεων εκτάκτων εκπαιδευτικών, ξεπερνούν κάθε όριο παιδαγωγικής αλλά και συνδικαλιστικής υπομονής. Συγκεκριμένα, διαφαίνεται πως δεν υπάρχει πρόθεση για συζήτηση, καθώς και για οριστική ρύθμιση του όλου θέματος την ερχόμενη Πέμπτη 26 Ιανουαρίου, ημερομηνία κατά την οποία συνεδριάζει η Ολομέλεια της Βουλής.

Ως Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών, καταδικάζουμε την εν λόγω αδικαιολόγητη και απαράδεκτη κωλυσιεργία. Καλούμε τη Βουλή να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να αντιληφθεί πως η όποια επιπρόσθετη καθυστέρηση στερεί το δικαίωμα μόρφωσης από τα παιδιά, καθώς και το δικαίωμα εργασίας από τους αδιόριστους συναδέλφους.

Τονίζουμε για άλλη μια φορά πως οι ανάγκες για διορισμούς εκτάκτων στην εκπαίδευση δεν προκύπτουν ως εκ θαύματος, ούτε αποτελούν προϊόν αναξιοκρατίας. Οι συγκεκριμένες ανάγκες είναι αποτέλεσμα τόσο των πρόωρων αφυπηρετήσεων όσο και των αδειών τοκετού και ασθενείας.
Η παρούσα ανακοίνωση συνιστά την ύστατη έκκληση της Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών προς τη Βουλή, ώστε το εν λόγω ζήτημα να εξεταστεί και να επιλυθεί οριστικά υπό τη μορφή του κατεπείγοντος, όχι αργότερα από τις 26 Ιανουαρίου. Σε αντίθετη περίπτωση, η Προοδευτική Κίνηση θα καταθέσει πρόταση στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟΕΔ (26 Ιανουαρίου) για κινητοποίηση έξω από τη Βουλή στις 16:00, ώρα κατά την οποία ξεκινά η συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής.
 Ταυτόχρονα, καλούμε εκ νέου τόσο τις εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ – ΟΛΤΕΚ – ΠΟΕΔ, όσο και τις Συνομοσπονδίες Γονέων Δημοτικής-Μέσης, να αντιδράσουν δυναμικά και συλλογικά.
  
Η εκμετάλλευση της καλής θέλησης και του επαγγελματισμού των εκπαιδευτικών, ώστε η απουσία εκπαιδευτικών από τις σχολικές μονάδες να μην αποβεί εις βάρος της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης προς τα παιδιά, δεν μπορεί γίνει άλλο ανεκτή.
  
 Γραφείο Τύπου Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών
24/01/2012

Κυριακή, 22 Ιανουαρίου 2012

Απαγόρευση προσλήψεων εκτάκτων στην εκπάιδευση : Η κυβέρνηση ζητά από τη βουλή να άρει την απαγόρευση των προσλήψεων στο δημόσιο.

Πηγή: stockwatch.com.cy
Λίγες μόλις βδομάδες μετά την ψήφιση των νέων μέτρων δημοσιονομικής εξυγίανσης, η κυβέρνηση ζητά από τη βουλή να άρει την απαγόρευση των προσλήψεων στο δημόσιο.


Η απαγόρευση είχε ενσωματωθεί στον προϋπολογισμό του 2012 και ήταν μέρος της δέσμης μέτρων που ψηφίστηκαν για να πειστεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να τερματίσει τις τιμωρητικές διαδικασίες υπερβολικού ελλείμματος κατά της Κύπρου.
Με νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη βουλή, η κυβέρνηση επιδιώκει την εξαίρεση από την απαγόρευση της βουλής στην πρόσληψη εργαζόμενων στη Δημόσια Υπηρεσία, κυρίως για τις ανάγκες της Προεδρίας της ΕΕ και την εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση του άρθρου 16 του κρατικού προϋπολογισμού για να εξαιρεθούν από την απαγόρευση και η κυβέρνηση να προχωρήσει στην πρόσληψη εργοδοτουμένων καθορισμένης διάρκειας.

Συγκεκριμένα ζητείται η ολοκλήρωση των διαδικασιών πρόσληψης αριθμού εργοδοτουμένων τους οποίους έχει εγκρίνει το Υπουργικό Συμβούλιο τον περασμένο Μάιο για την κάλυψη αναγκών προσωρινής φύσεως που προκύπτουν σε σχέση με την προετοιμασία και τη διεκπεραίωση της Κυπριακής Προεδρίας της ΕΕ το δεύτερο εξάμηνο του 2012.

Παράλληλα, με το νομοσχέδιο επιδιώκεται η εξαίρεση των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευτικών ψυχολόγων για να καλύψουν τις ανάγκες που δημιουργούνται από τις αφυπηρετήσεις και αντικαταστάσεις εκπαιδευτικών.

Στόχος είναι η διασφάλιση της επαρκούς στελέχωσης των σχολείων για την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργίας τους.

Αντίστοιχη ρύθμιση είχε γίνει πάντως και πέρσι, με αποτέλεσμα να ανατραπεί η απαγόρευση προσλήψεων εκτάκτων σε διάφορους τομείς.


Σχόλια Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών:
  • Τα σχολεία μας παραμένουν εδώ και 10 μέρες χωρίς αντικαταστάτες εκπαιδευτικούς, οι μαθητές μας χάνουν πολύτιμο διδακτικό χρόνο και νέοι συνάδελφοι παραμένουν χωρίς εισόδημα τον Ιανουάριο. ΄Όλα αυτά ως αποτέλεσμα του μεγάλου λάθους της αντιπολίτευσης στα πλαίσια του "τυφλού αντιπολιτευτικού της μένους".
  • Το μπαλάκι πλέον είναι στη βουλή - εκεί δηλαδή που ξεκίνησε όλη αυτή η ταλαιπωρία - και κυρίως στην Επιτροπή Οικονομικών, η οποία συνεδριάζει τη Δευτέρα 23 Ιανουαρίου.
  • Στην καλύτερη περίπτωση, το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου από την Ολομέλεια της βουλής, αφού περάσει πρώτα από την Επιτροπή Οικονομικών. Οποιαδήποτε νέα καθυστέρηση θα βαραίνει και πάλι τους ίδιους ενόχους.
  • Αν το νομοσχέδιο περάσει από την Ολομέλεια της Βουλής στις 26 Ιανουαρίου, τότε αντικαταστάτες αναμένονται στα σχολεία μας την Τρίτη 31 Ιανουαρίου.
  • Για ακόμη μια φορά καλούμε τα κόμματα της αντιπολίτευσης να απολογηθούν δημόσια και να διορθώσουν άμεσα το λάθος τους.
  • Καλούμε επίσης την ΠΟΕΔ να προχωρήσει στην εξαγγελία συγκεκριμένων δυναμικών μέτρων σε περίπτωση της όποιας κωλυσιεργίας ή καθυστέρησης παρατηρηθεί.

Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου 2012

“The discovery of gas reserves and the Cyprus problem: Challenges and Opportunities”

Invitation

The Cyprus Institute of Critical Social Research and Dialogue (Critical Social Research - CSRI) will like to cordially invite you to its’ first round-table discussion:

“The discovery of gas reserves and the Cyprus problem: Challenges and Opportunities”
Speakers:

Costas M. Constantinou (University of Cyprus)

Niyazi Kizilyurek (University of Cyprus)

Nicos Trimikliniotis (University of Nicosia)

Venue: Home for Cooperation

Date: Wednesday, 25 January 2012, 6.30p.m




CYPRUS INSTITUTE OF CRITICAL SOCIAL RESEARCH AND DIALOGUE

ΔΗΛΩΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ κατά την Επίσκεψη της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής στο Α’ Δημ. Σχολείο Αγ. Δομετίου (Κ.Β’)


ΔΗΛΩΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
κατά την Επίσκεψη της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής
στο Α’ Δημ. Σχολείο Αγ. Δομετίου (Κ.Β’)
Τρίτη 17/1/2012, 09:05π.μ.-12:30μ.μ.
 Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε η διαδικασία διαμόρφωσης και στη συνέχεια της εφαρμογής των νέων Αναλυτικών και Ωρολογίων Προγραμμάτων δεσμευτήκαμε ότι αμετάθετος και αδιαπραγμάτευτος στόχος μας είναι η δημιουργία ενός σχολείου στο οποίο όλα τα παιδιά θα επιτυγχάνουν όλους τους στόχους της εκπαίδευσης και στο οποίο όλα τα παιδιά και όλοι οι εκπαιδευτικοί θα δουλεύουν συλλογικά, χωρίς άγχος και χωρίς πίεση σε ένα ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον έτσι ώστε η εμπειρία, κυρίως των παιδιών, αλλά γιατί όχι και των εκπαιδευτικών και των γονιών, από το σχολείο, να θεωρείται ως μια από τις πιο ευχάριστες και δημιουργικές περιόδους της ανθρώπινης ζωής.
 Μέσα από το σημερινό μάθημα αλλά και μέσα από την εμπειρία που εισπράττουμε από τις επισκέψεις μας στα σχολεία φαίνεται ότι οι προσπάθειες όλων μας άρχισαν να αποδίδουν καρπούς:
1.     Οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά άρχισαν να απαλάσσονται από τον κοπιαστικό «αγώνα δρόμου» κάλυψης της «ύλης», αναπτύσσοντας βιωματικές δραστηριότητες μάθησης,
2.     Θεματικές ενότητες διαφόρων μαθημάτων έχουν εμπλουτιστεί, με την καθοδήγηση των νέων Α.Π. και πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών, με θέματα που έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα των παιδιών κάνοντας με αυτό τον τρόπο το μάθημα πιο ενδιαφέρον και
3.     Νέες σύγχρονες και πιο αποτελεσματικές μέθοδοι διδασκαλίας έχουν ενταχθεί στον τρόπο οργάνωσης της τάξης και του μαθησιακού περιβάλλοντος βοηθώντας τα παιδιά να αναπτύξουν όλες εκείνες τις δεξιότητες που απαιτεί η κοινωνία του 21ου αιώνα.
 Είμαι βέβαιος πως με τη σταδιακή επέκταση της εφαρμογής των νέων Α.Π. και τη συμβολή όλων μας, σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα καταφέρουμε να ανεβάσουμε την Κύπρο, στον τομέα της εκπαίδευσης, εκεί που της αξίζει: στις υψηλότερες θέσεις, σε επίπεδο επιδόσεων, στην Ευρώπη.

Τετάρτη, 18 Ιανουαρίου 2012

Το μάθημα ζωντανεύει στα σχολεία


Υπουργός και βουλευτές κάθισαν στα θρανία του Δημοτικού Αγ. Δομετίου
ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ
Φωτογραφία
Φέτος ξεκίνησε η επίσημη εφαρμογή των νέων αναλυτικών προγραμμάτων (ΝΑΠ) στη Δημοτική Εκπαίδευση. Μέσα στα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια η μεταρρύθμιση του περιεχομένου της εκπαίδευσης θα ολοκληρωθεί, με μια «σταδιακή, μεθοδική και νοικοκυρεμένη διαδικασία», όπως δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Γιώργος Δημοσθένους.
Τόσο ο υπουργός όσο και οι βουλευτές-μέλη της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής επισκέφθηκαν, χθες το πρωί, το Α’ Δημοτικό Αγίου Δομετίου για να δούνε στην πράξη την εφαρμογή των νέων αναλυτικών. Κάθισαν στα θρανία παρέα με τους μαθητές της Στ’ τάξης και παρακολούθησαν το μάθημα «Γλώσσα και Πολιτισμός», έτσι όπως αυτό διδάσκεται, στη βάση της φιλοσοφίας των ΝΑΠ.
Ως μια ζωντανή διαδικασία «που περιλαμβάνει όλα τα καινοτόμα στοιχεία που θέλουμε να επιτύχουμε μέσα από την μεταρρύθμιση», χαρακτήρισε το μάθημα ο κ. Δημοσθένους. Εξήγησε πως υπήρχαν όλα τα στοιχεία τα οποία το υπουργείο προσπαθεί να εισαγάγει στη διδασκαλία, ώστε όλα τα παιδιά να έχουν την καλύτερη δυνατή ποιοτική μόρφωση και να είναι σε θέση να συναγωνιστούν τους συνομήλικούς τους των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Ο υπουργός επισήμανε πως όσοι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το μάθημα, αντιλήφθηκαν ότι επιτυγχάνονται πλήρως οι στόχοι που αφορούν στη διδασκαλία της γραμματικής και των νοημάτων, μέσα από μια νέα προσέγγιση. «Αυτό είναι ένα από τα πολλά παραδείγματα, όπως το έχουν ήδη αγκαλιάσει και εμπεδώσει οι εκπαιδευτικοί της Δημοτικής Εκπαίδευσης», είπε και εξέφρασε την ελπίδα όπως αντίστοιχα αποτελέσματα παρουσιαστούν και στη Μέση Εκπαίδευση, όταν εισαχθούν τα ΝΑΠ.
Ανέφερε δε, ότι βάσει του προγραμματισμού του υπουργείου η εφαρμογή των νέων αναλυτικών στην Πρωτοβάθμια θα ολοκληρωθεί τα επόμενα τρία-τέσσερα χρόνια.
Ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής Παιδείας, Νίκος Τορναρίτης, αναφερόμενος στο χθεσινό μάθημα, σημείωσε τη συμμετοχή όλων των παιδιών «καταθέτοντας την άποψή τους, ερευνώντας και στο τέλος της ημέρας αποδίδοντας αυτό που ζητά σήμερα η κοινωνία, την ερευνητική σκέψη και την επανάσταση». Υπέδειξε πως οι νέοι μας δεν πρέπει να αποδέχονται τη μια και μόνο αλήθεια, αλλά να ερευνούν και να μελετούν. Διότι, όπως συμπλήρωσε, «αυτοί θα είναι οι ηγέτες του αύριο και πρέπει να είναι πιο καταρτισμένοι, μορφωμένοι και δυνατοί από τη δική μας γενιά».
Ικανοποίηση εξέφρασε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαϊδης, ο οποίος σημείωσε ότι το όραμα γίνεται πράξη και πως το δημόσιο σχολείο στην Κύπρο αλλάζει στην ουσία του. «Αυτό που είδαμε διά ζώσης, σήμερα, είναι η θεωρία να γίνεται πράξη με όλα τα ευεργετικά αποτελέσματα για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, το δημόσιο σχολείο και την κοινωνία», ανέφερε. Πρόσθεσε, επίσης, ότι επιβεβαιώθηκε αυτό που λεγόταν στο παρελθόν, ότι δηλαδή οι αλλαγές στην εκπαίδευση είναι επαναστατικές «μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος, τις συνεργατικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης που είδαμε να υλοποιούνται και την καλλιέργεια κριτικής σκέψης που αποτελεί κεντρικό στόχο των νέων αναλυτικών».
Από την πλευρά της η βουλευτής του ΔΗΚΟ, Αθηνά Κυριακίδου, χαρακτήρισε «ιδανικό» το χθεσινό παράδειγμα της διδασκαλίας του μαθήματος. «Ελπίζω αυτό που είδαμε να εφαρμόζεται σε όλα τα σχολεία και να μην είναι απλώς μια βιτρίνα», κατέληξε.
Ανησυχούν οι δάσκαλοι
«Ως ΠΟΕΔεπιδείξαμε με την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς τη δέουσα και εποικοδομητική κατανόηση, ανοχή και υπομονή μπροστά στισ υποσχέσεις του υπουργείου Παιδείας, οι οποίες δυστυχώς έμειναν στα συρτάρια», αναφέρει σε γραπτή δήλωση ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, με αφορμή τη χθεσινή επίσκεψη όλων των εκπαιδευτικών εταίρων στο Δημοτικό Αγίου Δομετίου.
Υποστηρίζει ότι δάσκαλοι στα Δημοτικά «αγωνιούν και ανησυχούν αφού είναι εκτεθειμένοι σε ασαφείς οριοθετήσεις των όποιων αλλαγών προωθούνται, οι οποίες ουσιαστικά στην πράξη είναι ελάχιστες και στη θεωρία πολλές». Και συνεχίζει: «Έχουμε, ως άμεσοι αποδέκτες των προβλημάτων που αναδύονται από τη μερική έστω εφαρμογή των ΝΑΠ στα Δημοτικά, αρκετές και ουσιαστικές παρατηρήσεις, προβληματισμούς και εισηγήσεις και ζητούμε άμεσα συνάντηση με το υπουργείο, προκειμένου να εγκύψουμε με ειλικρίνεια, παρρησία και υπευθυνότητα και να βρούμε λύσεις και διεξόδους στα προβλήματα». Σύμφωνα με τον κ. Φυλακτού «η εξαγγελθείσα ‘ρηξικέλευθη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση’ χρειάζεται να αξιολογηθεί πού βρίσκεται και πώς προχωρά, για το καλό της Παιδείας, του τόπου και κυρίως των παιδιών μας».
αποτελεσματα
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, μέσα από την εφαρμογή των ΝΑΠ, φαίνεται ότι οι προσπάθειες όλων άρχισαν να αποδίδουν καρπούς: 1Οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά άρχισαν να απαλλάσσονται από τον κοπιαστικό «αγώνα δρόμου» κάλυψης της «ύλης», αναπτύσσοντας βιωματικές δραστηριότητες μάθησης. 2Θεματικές ενότητες διαφόρων μαθημάτων έχουν εμπλουτιστεί, με την καθοδήγηση των ΝΑΠ και πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών, με θέματα που έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα των παιδιών κάνοντας με αυτό τον τρόπο το μάθημα πιο ενδιαφέρον.
3Νέες σύγχρονες και πιο αποτελεσματικές μέθοδοι διδασκαλίας έχουν ενταχθεί στον τρόπο οργάνωσης της τάξης και του μαθησιακού περιβάλλοντος βοηθώντας τα παιδιά να αναπτύξουν όλες εκείνες τις δεξιότητες που απαιτεί η κοινωνία του 21ου αιώνα.

"Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ" Τετάρτη, 18 Ιανουαρίου 2012

Το δημόσιο σχολείο αλλάζει επί της ουσίας


Την εφαρμογή στην πράξη των νέων αναλυτικών προγραμμάτων παρακολούθησαν χθες ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Γιώργος Δημοσθένους και βουλευτές-μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, που επισκέφθηκαν το Α’ Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δομετίου. Παρακολούθησαν τη διδασκαλία του μαθήματος Γλώσσα και Πολιτισμός στη Στ’ τάξη του Δημοτικού, στη βάση της φιλοσοφίας των νέων αναλυτικών προγραμμάτων. Ο Υπουργός περιέγραψε τη διδασκαλία του μαθήματος ως μια ζωντανή διαδικασία που περιελάμβανε «όλα τα καινοτόμα στοιχεία που θέλουμε να επιτύχουμε μέσα από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση». Υπήρχαν, σημείωσε, όλα τα στοιχεία που το Υπουργείο προσπαθεί να εισαγάγει στη διδασκαλία για να έχουν όλοι οι μαθητές την καλύτερη δυνατή ποιοτική μόρφωση και να είναι σε θέση να συναγωνιστούν τους συμπολίτες τους των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Μέσα από την παρουσίαση του μαθήματος και τη διαδικασία της διδασκαλίας είδαμε να επιτυγχάνονται στοιχεία που αφορούν τη γλώσσα, στόχοι που αφορούν τη γραμματική και νοήματα, καθώς επίσης διδακτική και παιδαγωγική, όπως αυτή αντλεί μέσα από μαθήματα πολιτισμού και γλώσσας, υπέδειξε ο Υπουργός προσθέτοντας πως αυτό είναι ένα από τα πολλά παραδείγματα όπως το έχουν ήδη αγκαλιάσει και εμπεδώσει οι εκπαιδευτικοί της δημοτικής εκπαίδευσης. Ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι χθες παρέδωσε στις Διευθύνσεις Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης την πρόταση του Υπουργείου για τα νέα ωρολόγια προγράμματα που αφορούν τη Μέση Εκπαίδευση.
Το όραμα γίνεται πράξη
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, βουλευτής ΔΗΣΥ, Νίκος Τορναρίτης, αναφερόμενος στο μάθημα έτσι όπως παρουσιάστηκε, επεσήμανε τη συμμετοχή όλων των παιδιών, «καταθέτοντας την άποψή τους, ερευνώντας και στο τέλος της ημέρας αποδίδοντας αυτό που ζητά σήμερα η κοινωνία την ερευνητική σκέψη και την επανάσταση», όπως είπε. Δεν πρέπει να είναι έτοιμοι οι νέοι μας να αποδέχονται τη μία και μόνο αλήθεια, υπέδειξε ο κ. Τορναρίτης προσθέτοντας πως οι νέοι οφείλουν να ερευνούν και να μελετούν.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης τόνισε ότι το όραμα γίνεται πράξη, προσθέτοντας πως το δημόσιο σχολείο στην Κύπρο αλλάζει στην ουσία του.
«Αυτό που είδαμε διά ζώσης είναι η θεωρία να γίνεται πράξη με όλα τα ευεργετικά αποτελέσματα για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, το δημόσιο σχολείο και την κοινωνία», τόνισε. Σημείωσε παράλληλα ότι επιβεβαιώθηκε αυτό που λεγόταν στο παρελθόν ότι οι αλλαγές στην εκπαίδευσή της Κύπρου είναι επαναστατικές, «μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος, τις συνεργατικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης που είδαμε να υλοποιούνται στην πράξη και την καλλιέργεια κριτικής σκέψης, που αποτελεί κεντρικό στόχο των νέων αναλυτικών προγραμμάτων». Ο Γ. Λουκαΐδης εξέφρασε επίσης ικανοποίηση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων υλικοτεχνικής υποδομής του Α’ Δημοτικού Αγίου Δομετίου, με έργα που ολοκληρώθηκαν πέρσι το καλοκαίρι.
Ιδανικό χαρακτήρισε το παράδειγμα της διδασκαλίας του μαθήματος στο πλαίσιο των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, η βουλευτής ΔΗΚΟ, Αθηνά Κυριακίδου. «Ελπίζω αυτό που είδαμε να εφαρμόζεται σε όλα τα σχολεία και να μην είναι απλώς μια βιτρίνα» ανέφερε.

(εφ. Χαραυγή, 18/1/12)

Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2012

Το θέμα των έκτακτων εκπαιδευτικών ζητούν να εξετάσει η Βουλή, μέλη της Επ. Παιδείας

Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της ηλεκτρονικής εφημερίδας www.philenews.com, οι βουλευτές της αντιπολίτευσης Νίκος Τορναρίτης (ΔΗΣΥ) και Αθηνά Κυριακίδου (ΔΗΚΟ) παραδέχτηκαν το μεγάλο λάθος που έχουν κάνει τα κόμματα της αντιπολίτευσης και ζήτησαν με δηλώσεις τους την άμεση εξέταση του θέματος από τη Βουλή.

Ολόκληρο το δημοσίευμα : 

Πηγή : www.philenews.com

Πρόβλημα από τη δέσμευση κονδυλιών που αφορούν προσλήψεις έκτακτων

Το θέμα των έκτακτων εκπαιδευτικών ζητούν να εξετάσει η Βουλή, μέλη της Επ. Παιδείας

Την εξέταση του θέματος που προέκυψε με τη στελέχωση των σχολείων μετά και τη δέσμευση των κονδυλιών που αφορούν προσλήψεις έκτακτων εκπαιδευτικών, από την Ολομέλεια της Βουλής, κατά την ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2012, ζήτησαν ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Νίκος Τορναρίτης και οι βουλευτές Γιώργος Λουκαΐδης και Αθηνά Κυριακίδου, σε δηλώσεις τους στο περιθώριο επίσκεψης που πραγματοποίησαν στο Α΄Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δομετίου.

Ο κ. Τορναρίτης είπε ότι η Ολομέλεια της Βουλής οφείλει να εξετάσει άμεσα το θέμα των έκτακτων εκπαιδευτικών «γιατί δεν μπορούμε να θέσουμε φραγμούς και προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των σχολείων».

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαΐδης, εξέφρασε ικανοποίηση για την προτροπή του προέδρου της Επιτροπής Παιδείας προς τη Βουλή να προχωρήσει άμεσα, όπως είπε, στη διόρθωση «ενός πολύ σοβαρού λάθους που έχει γίνει από τα κόμματα της αντιπολίτευσης».

«Ελπίζω κι εύχομαι ότι η θέση του κ. Τορναρίτη θα γίνει και θέση των κομμάτων που είχαν υπερψηφίσει τη συγκεκριμένη τροπολογία στον προϋπολογισμό για να βρεθούμε σήμερα ενώπιον πολύ σοβαρών προβλημάτων στο χώρο της εκπαίδευσης, με την πιθανή ταλαιπωρία εκατοντάδων μαθητών που θα μείνουν χωρίς εκπαιδευτικούς», είπε.

Εκ μέρους του ΔΗΚΟ, η βουλευτής Αθηνά Κυριακίδου δήλωσε ότι «είμαστε έτοιμοι να διορθώσουμε αυτό το οποίο ψηφίστηκε κατά τους προϋπολογισμούς τόσο για το Υπουργείο Παιδείας όσο και για το πολύ σοβαρό Υπουργείο Υγείας, γιατί δεν θέλουμε κατ’ ουδένα λόγο να υποβαθμιστεί ούτε η παιδεία μας, ούτε η υγεία».

Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2012

Απαγόρευσαν τις προσλήψεις εκτάκτων στην Παιδεία δεν στάυρωσαν το κονδύλι

Παρουσιάζουμε την τροπολογία που κατέθεσαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης μετά από εισήγηση του ΔΗΣΥ και πέρασε από την Ολομέλεια της Βουλής με 32 ψήφους υπέρ (ΟΛΑ τα κόμματα της αντιπολίτευσης) και με 18 εναντίον (Μόνον το ΑΚΕΛ).

Σημειώνουμε ότι τα προηγούμενα χρόνια από την πρόταση νόμου αυτή Εξαιρείτο η Παιδεία, η Υγεία και άλλοι νευραλγικοί τομείς της δημόσιας υπηρεσίας. Φέτος τα κόμματα της αντιπολίτευσης αποφάσισαν ότι αυτό δεν είναι αναγκαίο και το αφαίρεσαν !!!!

Βάση του πιο πάνω νομοσχεδίου, η ευθύνη ανήκει αποκλειστικά στα κόμματα της αντιπολίτευσης. Τα πρακτικά της βουλής αφήνουν εκτεθειμένους όσους προσπαθούν να επιρρίψουν ευθύνες στην κυβέρνηση και στο Υπουργείο Παιδείας και προσπαθούν απεγνωσμένα να δικαιολογήσουν το μεγάλο λάθος των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Μιλάτε τζαι κυπριακά (άρθρο για το Νέο Αναλυτικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας)

Αξιοποιείται η διάλεκτός μας στα σχολεία

Το νέο αναλυτικό πρόγραμμα νεοελληνικής δίνει ένα τέλος στη σύγχυση για το αν πρέπει οι καθηγητές και μαθητές να μιλούν και κυπριακά στα σχολεία

Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ της κυπριακής διαλέκτου θα επιφέρει θετικότατα αποτελέσματα στην εκπαίδευση γενικότερα του τόπου

Στα κυπριακά σχολεία πάντοτε υπήρχε μια αμηχανία σε ό,τι αφορά το ρόλο της διαλέκτου μας στον τρόπο διδασκαλίας και γενικότερα στο εκπαιδευτικό σύστημα. Σε ορισμένα σχολεία οι επιθεωρητές επιτρέπουν στους καθηγητές και μαθητές να χρησιμοποιούν την κυπριακή διάλεκτο, ενώ σε άλλα, λόγω άγνοιας, αρκετοί καθηγητές απαγορεύουν τη χρήση της κυπριακής διαλέκτου, θεωρώντας την εμπόδιο στη εκμάθηση της νεοελληνικής.
Το ζήτημα πλέον ξεκαθαρίζει, αφού φιλοσοφία του νέου αναλυτικού προγράμματος νεοελληνικής γλώσσας, που ξεκίνησε φέτος να εφαρμόζεται από το Υπουργείο Παιδείας στη δημοτική και μέση εκπαίδευση, είναι πως πρέπει να αξιοποιείται και η κυπριακή διάλεκτος για να επιτευχθεί μια σωστότερη μετάβαση των μαθητών στη νεοελληνική γλώσσα.
Στιγματισμένη η διάλεκτος
Η υπεύθυνη του νέου αναλυτικού προγράμματος για τη γλώσσα, καθηγήτρια γλωσσολογίας Σταυρούλα Τσιπλάκου, δήλωσε στη «Σ» ότι σε πολλές χώρες οι διάλεκτοι είναι κοινωνικά «στιγματισμένες» όσον αφορά στο ρόλο που μπορούν να παίξουν στη γλωσσική διδασκαλία. «Αυτό συνέβαινε ώς τώρα και στην Ελλάδα και στην Κύπρο, όπως έχουν δείξει και πολλές επιστημονικές έρευνες», είπε η κ. Τσιπλάκου.
Πρόσθεσε ότι στην Κύπρο η διάλεκτος κατά κανόνα δεν θεωρείται όργανο και μέσο καλλιέργειας του γραμματισμού, παρά το γεγονός ότι μπορεί να έχει και γραπτή παράδοση. «Συχνά κυριαρχούν απόψεις περί ''γλωσσικού ελλείμματος'' των μαθητριών και των μαθητών ή και της γλωσσικής κοινότητας στο σύνολό της», συμπλήρωσε.
Η καθηγήτρια γλωσσολογίας τόνισε ότι ένας από τους στόχους του νέου προγράμματος είναι να αξιοποιήσει δυναμικά και ουσιαστικά τη γλωσσική ποικιλότητα και να την καταστήσει εργαλείο γλωσσικής καλλιέργειας, με απώτερο στόχο την ενίσχυση της γλωσσομάθειας και τη δημιουργία κριτικών στάσεων απέναντι στη γλώσσα.
Οι λόγοι
Έρευνα που διενήργησε η κ. Τσιπλάκου αναφέρει τους λόγους που πρέπει να αξιοποιηθεί η κυπριακή διάλεκτος στο εκπαιδευτικό σύστημα.
«Σε οποιοδήποτε παιδαγωγικό μοντέλο που ασπάζεται την αρχή ότι η επόμενη γνώση οικοδομείται πάνω σε προηγούμενη, η προϋπάρχουσα γνώση οφείλει να αξιοποιείται. Στην περίπτωση του γλωσσικού μαθήματος, η προϋπάρχουσα γνώση της διαλέκτου, το προϋπάρχον γλωσσικό κεφάλαιο των παιδών, οφείλει να γίνει όργανο οικοδόμησης της γνώσης της νέας ελληνικής. Αυτό συνεπάγεται αντιπαραβολική διδασκαλία της κυπριακής και της νέας ελληνικής, προκειμένου να καταστούν συνειδητές στις μαθήτριες και στους μαθητές οι ομοιότητες και οι διαφορές τους, ως μηχανισμός όξυνσης της μεταγλωσσικής τους ενημερότητας», αναφέρεται στην έρευνα.
Επίσης θεωρεί ότι στην παιδαγωγική του κριτικού γραμματισμού παίζει τεράστιο ρόλο η επίγνωση του ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει η γλωσσική ποικιλότητα στην επικοινωνία.
«Αν πρόκειται να διδαχθεί λειτουργικά η διαφοροποίηση της γλώσσας, ανάλογα με το κειμενικό είδος και την περίσταση μέσα στην οποία γεννάται, καθώς και οι τρόποι με τους οποίους οι διάφορες μορφές της γλώσσας κωδικοποιούν ιδεολογήματα, κοινωνικές σχέσεις και πολιτισμικές πρακτικές, αυτό δεν μπορεί να γίνει εν κενώ και ερήμην της γλωσσικής πραγματικότητας των μαθητριών και των μαθητών».
Η έρευνα καταλήγει ότι η αξιοποίηση της κυπριακής διαλέκτου θα επιφέρει θετικότατα αποτελέσματα στην εκπαίδευση γενικότερα του τόπου.
Πώς γίνεται το μάθημα γλώσσας
Κατά τακτά χρονικά διαστήματα οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να επεξεργαστούν με τον εκπαιδευτικό τους διάφορα κειμενικά είδη του προφορικού και του γραπτού λόγου. «Επιλέγει ο δάσκαλος ή καθηγητής κείμενα είτε από λογοτεχνικά βιβλία ή από το διαδίκτυο, άρθρα εφημερίδων στη ελληνική γλώσσα ή στην κυπριακή διάλεκτο και στη συνέχεια γίνεται μια προσπάθεια σύνδεσης και κατανόησής τους», εξήγησε η καθηγήτρια.
Πρόσθεσε ότι στο πρόγραμμα «δεν προβλέπεται καμία μορφή ''διαχωρισμού'' των δύο ποικιλιών, ούτε στις ώρες διδασκαλίας ούτε μέσα στο μάθημα». «Αντίθετα, προβλέπει συνειδητή αντιπαραβολή. Δεν κάνει ρυθμίσεις ως προς το πώς πρέπει να μιλάνε μέσα στην τάξη οι εκπαιδευτικοί και οι μαθήτριες/μαθητές. Στη συζήτηση μέσα στην τάξη προτείνεται να χρησιμοποιείται όποια μορφή (ή μορφές) γλώσσας εξυπηρετούν καλύτερα την κατανόηση των νοημάτων», είπε η Σταυρούλα Τσιπλάκου.
«Ωστόσο, τόνισε, «στις δραστηριότητες παραγωγής λόγου, είτε προφορικού είτε γραπτού, θέλουμε οι μαθήτριες και οι μαθητές να είναι απόλυτα συνειδητοποιημένοι όσον αφορά ποια ποικιλία μιλούν/γράφουν, ανάλογα με τις απαιτήσεις του κειμενικού είδους, τον πομπό, τον αποδέκτη κτλ.».
Οι μαθήτριες και οι μαθητές θα μπορούν έτσι να κατανοήσουν τις βασικές δομικές ομοιότητες και διαφορές της νέας ελληνικής γλώσσας και της κυπριακής διαλέκτου και να είναι σε θέση να τις χρησιμοποιούν σωστά.
«Η αξιοποίηση δεξιοτήτων από τη μητρική γλώσσα στο πλαίσιο διδακτικών μοντέλων προσθετικής διγλωσσίας μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα. Τέτοιες δεξιότητες περιλαμβάνουν, π.χ., την ικανότητα εντοπισμού και κατανόησης βασικών εννοιών με βάση το κειμενικό ή επικοινωνιακό συγκείμενο. Επίσης, κοινές γλωσσικές λειτουργίες και κειμενικά είδη και οι κειμενικές και πολιτισμικές-κοινωνικές συμβάσεις που τα διέπουν, μπορεί να είναι ήδη γνωστά στη μητρική γλώσσα και επομένως αναγνωρίσιμα στη δεύτερη. Ακόμα και η μεταγλωσσική επίγνωση της γραμματικής της μητρικής γλώσσας μπορεί να βοηθήσει στη συνειδητή εκμάθηση της δεύτερης», αναφέρει έρευνα της καθηγήτριας γλωσσολογίας.
Οι πρώτες εντυπώσεις καθηγητών και γονέων για το νέο αναλυτικό πρόγραμμα για τη γλώσσα είναι πολύ θετικές. Κτίζεται, πλέον, η αντίληψη ότι η κυπριακή διάλεκτος αποτελεί κληρονομιά του τόπου και πρέπει οπωσδήποτε να μείνει ζωντανή.

(πηγή Sigmalive)

Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2012

«Ανησυχίες» ενός ομότιμου καθηγητή για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην Κύπρο


Ανησυχίες» ενός ομότιμου καθηγητή

για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην Κύπρο

του Γιώργου Σ. Γεωργίου*

Τα αναλυτικά μας προγράμματα, «οι περιοχές ικανοτήτων» και η PISA

Διάβασα τα τελευταία άρθρα του ομότιμου καθηγητή κ. Μαυρογιώργου με τα οποία εξαπέλυσε ένα δριμύ κατηγορώ επειδή, δήθεν, με τα νέα αναλυτικά προγράμματα παραμελούμε τις γνώσεις  και περιοριζόμαστε στην καλλιέργεια  των ικανοτήτων και δεξιοτήτων που προωθούνται από τον ΟΟΣΑ μέσω της διεθνούς έρευνας PISA.

Από τα κείμενα του κ. ομότιμου καθηγητή διαφαίνεται μία απόλυτη αντίθεση στις «περιοχές ικανοτήτων» και η ανησυχία του μήπως τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί μας επηρεαστούν αρνητικά από τα σχετικά κείμενα του ΟΟΣΑ και τη λογική της PISA.  Η αντίθεσή του είναι τόσο έντονη ώστε ακόμη και η συζήτηση και η ερμηνεία αποτελεσμάτων της PISA να καυτηριάζονται περίπου ως βαρύ ηθικό παράπτωμα και ως η συντέλεια του κόσμου της εκπαίδευσης. Βεβαίως, θα μπορούσε κανείς να του απαντήσει ότι όλα αυτά δεν μας αφορούν, γιατί, όπως θα έπρεπε να γνωρίζει  ο κ. Μαυρογιώργος, στα δικά μας αναλυτικά προγράμματα ο πρώτος πυλώνας είναι «η προσφορά ενός επαρκούς και συνεκτικού σώματος γνώσεων από όλες τις επιστήμες», ο δεύτερος αναφέρεται στις γνώσεις και τις ιδιότητες  που πρέπει να έχει ένας δημοκρατικός πολίτης, και μόλις ο τρίτος πυλώνας αφορά στην ανάπτυξη αυτών που ονομάζονται «ικανότητες-κλειδιά», που, επιπλέον, είναι διαφορετικές από εκείνες του ΟΟΣΑ. Η επιμονή μας μάλιστα στον πρώτο πυλώνα συνοδεύεται πάντοτε  από τη ρητή διατύπωση ότι θεωρούμε αδιανόητο, ένα εκπαιδευτικό σύστημα να επικεντρώνεται ή, χειρότερα, να περιορίζεται στην καλλιέργεια ικανοτήτων και δεξιοτήτων (όπως φαίνεται να  προωθείται από διάφορους οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εκπαίδευσης) .  Συνεπώς, σ’ εμάς δεν υπάρχει το πρόβλημα το οποίο στηλιτεύει ο κ. ομότιμος καθηγητής ούτε ως πραγματικότητα ούτε ως τάση και προοπτική, και απορεί κανείς για τους λόγους που τον οδηγούν στην συγγραφή των άρθρων του στην Κύπρο και όχι στην Ελλάδα, όπου το πλαίσιο του λεγόμενου «Νέου Σχολείου» φαίνεται να ενσαρκώνει σε αρκετό βαθμό τους φόβους του.  

Παρόλα αυτά είναι αυτονόητο ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να διατυπώνει οτιδήποτε οπουδήποτε και όποτε επιθυμεί.  Αυτό ισχύει και για τον ελλαδίτη ομότιμο καθηγητή που επέλεξε αυτή την εποχή να προσφέρει προστασία στην Κύπρο απέναντι σε ανύπαρκτους κινδύνους. Το ερώτημα που προέκυψε σ’ εμένα όταν διάβασα τα πρόσφατα άρθρα του είναι εάν ο κ. Μαυρογιώργος είναι το κατάλληλο πρόσωπο για να μας συμβουλεύσει ώστε να διαγράψουμε τις «περιοχές ικανοτήτων» από τα αναλυτικά μας προγράμματα και να αποφύγουμε τον συγχρωτισμό με τα «μιάσματα» που ακούνε στο όνομα ΟΟΣΑ και PISA. Ας δούμε κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία που αποκρύπτει ο κ. ομότιμος καθηγητής στα πρόσφατα άρθρα του.

«Μορφωτική Πρωτοβουλία»

Επιφορτισμένος την προηγούμενη χρονιά με επιμορφώσεις στα  νέα αναλυτικά προγράμματα αναζήτησα πληροφορίες και επιμορφωτικό υλικό για τις «ικανότητες-κλειδιά», και κάποιοι Ελλαδίτες συνάδελφοι μου παραχώρησαν  το υλικό μιας «Μορφωτικής και Αναπτυξιακής Πρωτοβουλίας» που εδρεύει στην Αθήνα. Διαπίστωσα ότι πρόκειται για μια σύμπραξη ιδρυμάτων μεγάλων εταιρειών του ιδιωτικού τομέα (τραπεζών, εφοπλιστών και μεγαλοεκδοτών) με συντονιστή το Ίδρυμα Λαμπράκη. Σκοπός της Πρωτοβουλίας είναι να επηρεάσει τις εξελίξεις στην εκπαίδευση, παρεμβαίνοντας στην επιμόρφωση και αναλαμβάνοντας τη σχετική «πιστοποίηση» τόσο των σχολικών μονάδων όσο και των εκπαιδευτικών. Τέτοιες εταιρείες και πρωτοβουλίες υπάρχουν σε πολλές χώρες του κόσμου και αποτελούν αφενός τον κύριο τρόπο χειραγώγησης και υπονόμευσης της δημόσιας εκπαίδευσης και αφετέρου το μέσον οικειοποίησης τομέων της δημόσιας εκπαίδευσης από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Το πλαίσιο της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας περιγράφεται ως εξής: «Η ελληνική εκπαίδευση βρίσκεται μπροστά σε έναν προγραμματισμένο ευρωπαϊκό πειραματισμό, με αντικείμενο τη θεσμική διεθνοποίηση της Εκπαίδευσης. Με τις πολιτικές υποστήριξης, συμπλήρωσης και επικουρικότητας στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε μιαν Ευρώπη που αλλάζει γενικότερα, δρομολογούνται εξελίξεις οι οποίες συνδέονται με το τέλος του μονοπωλίου του έθνους-κράτους και αναδεικνύουν τάσεις ομοιοτροπίας ή και εναρμόνισης στην εκπαιδευτική πολιτική των κρατών-μελών». Από την αρχή η Πρωτοβουλία (και το «Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας» που ίδρυσε η ίδια) δηλώνει ότι βρίσκεται «σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και «σε συντονισμό με τις προγραμματικές δράσεις» του, ενώ στην «Έκθεση Αποτίμησης» του έργου της διαπιστώνει ότι «ως προς την πρόσφατη εξαγγελία του «νέου σχολείου» του υπουργείου, όχι μόνο οι γενικοί στόχοι αλλά ακόμα και το σκεπτικό είναι σε μεγάλο μέρος κοινά», και, τέλος, διασαφηνίζει ότι οι δράσεις της «έχουν ως στόχο τη σταδιακή υιοθέτηση της καινοτομίας, από τις σχολικές μονάδες, στην κατεύθυνση της καλλιέργειας στους μαθητές των Βασικών Ικανοτήτων (Key Competencies) ως των Γραμματισμών του 21ου αιώνα».  

Αντιλαμβάνεται κανείς ότι η Πρωτοβουλία κινείται στη λογική του απόλυτου περιορισμού των γνώσεων και της επικέντρωσης στην καλλιέργεια κάποιων δεξιοτήτων. Το ότι πρόκειται για «δεξιότητες» φαίνεται εναργέστερα στην αγγλόφωνη παρουσίαση, όπου ως στόχος διατυπώνεται η «αναβάθμιση της βάσης δεξιοτήτων και της απασχολησιμότητας» (improving the skills base and employability).

Ο λόγος για τον οποίον ανατρέχω στις παραπάνω εμπειρίες μου είναι επειδή ο ομότιμος καθηγητής κ. Μαυρογιώργος δεν είναι μόνον «άμισθος αντιπρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΥΠΠ» (όπως υπογράφει στα άρθρα του που αφορούν την Κύπρο) άλλα είναι επίσης βασικός αυτουργός του παραπάνω νεοφιλελεύθερου εγχειρήματος, καθώς είναι μέλος της οκταμελούς Συμβουλευτικής Επιτροπής της «Μορφωτικής και Αναπτυξιακής Πρωτοβουλίας» (παρέα με το μέλος της Διεθνούς Τράπεζας και κύριο εκφραστή του νεοφιλελευθερισμού και της ιδιωτικοποίησης στην εκπαίδευση, κ. Ψαχαρόπουλο). Παράλληλα είναι μέλος της Επιστημονικής Ομάδας του Δικτύου Σχολικής Καινοτομίας που συνέγραψε την προαναφερθείσα «Έκθεση Αποτίμησης», και έχει την αρμοδιότητα να εγκρίνει την πιστοποίηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων –μια πιστοποίηση, που γίνεται, όπως ρητώς επισημαίνεται, με βάση «τα αναγνωρισμένα εθνικά και διεθνή πρότυπα κατηγοριοποίησης και πιστοποίησης (π.χ. ISCED, EQF, O+NET κ.ά.)».

Για να πάρουν την πιστοποίηση, οι εκπαιδευτικοί και οι σχολικές μονάδες εντάσσονται, μετά από επιλογή, σε ένα διαβαθμισμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης, αλλά η πιστοποίηση που παίρνουν έχει περιορισμένη χρονική ισχύ και πρέπει να ανανεώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Όλα αυτά επειδή, σύμφωνα με το βασικό κείμενο του «Δικτύου Σχολικής Καινοτομίας» της Μορφωτικής Πρωτοβουλίας, η εκπαίδευση πρέπει να προσαρμοστεί στην «αναδιάρθρωση της παραγωγής και της απασχόλησης, στις αλλαγές των εργασιακών σχέσεων, στην αποσύνδεση του τίτλου σπουδών από την απασχόληση. …Η τυπική εκπαίδευση δεν εξασφαλίζει την ένταξη στην απασχόληση όσο προσφέρει την κατ’ αρχήν προϋπόθεση. Οι εργαζόμενοι πλέον καλούνται να εξασφαλίζουν προϋποθέσεις επαγγελματικής κινητικότητας, ευελιξίας και προσαρμογής στις συνεχείς αλλαγές». Για όλους αυτούς τους λόγους «συστηματικά αναζητούνται προϋποθέσεις αναγνώρισης και πιστοποίησης ακαδημαϊκών, μορφωτικών και επαγγελματικών εμπειριών».  Πρόκειται για την ανατολή ενός νέου κόσμου εκπαίδευσης, όπου οι μισθοί των εκπαιδευτικών και οι προϋπολογισμοί των σχολείων θα αποτελούν συνάρτηση των σχετικών πιστοποιήσεων.

Εκτός από την ευθύνη του στα παραπάνω, ο κ. Μαυρογιώργος είναι ταυτόχρονα ο επιστημονικός συνεργάτης της Πρωτοβουλίας και του Δικτύου με τη μεγαλύτερη προσφορά στο επιμορφωτικό υλικό, το οποίο, βεβαίως, παρέχεται αποκλειστικά και μόνον σε όσους συμμετέχουν στα προγράμματα της Μορφωτικής Πρωτοβουλίας (και γι’ αυτό δεν «ανακαλύπτεται» με απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο).  Ενδιαφέρουσα για τη δική μας περίπτωση είναι η συμμετοχή του στο συλλογικό κείμενο «Περιοχές ικανοτήτων» (που κοινοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2010). Πρόκειται για ένα καλά συγκροτημένο κείμενο διάδοσης της φιλοσοφίας του ΟΟΣΑ για τις ικανότητες και τις δεξιότητες. «Βεβαίως», στις «περιοχές ικανοτήτων» της Πρωτοβουλίας συγκαταλέγεται η «επιχειρηματικότητα» (την οποία εμείς, όταν προτάθηκε στη δημόσια διαβούλευση, την απορρίψαμε από τα δικά μας αναλυτικά προγράμματα εισπράττοντας κριτικές για «ιδεοληψία»).  Το συγκεκριμένο  επιμορφωτικό κείμενο τελειώνει με «Χρήσιμες βιβλιογραφικές αναφορές (θεωρητικό υπόβαθρο)», οι οποίες δεν είναι άλλες από τις σχετικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα κείμενα του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένης και της βασικής έκθεσης που αποτελεί το θεωρητικό υπόβαθρο της PISA. Η βιβλιογραφική αναφορά στο κείμενο αυτό είναι η εξής: The Definition and Selection of Key Competences, Executive Summary, the DESECO Project, ΟΟΣΑ 2003, www.deseco.admin.ch. (βλ. και στο http://schoolnet.protovoulia.org).

Δεν χρειάζεται να προσθέσει κανείς ότι στη βιβλιοθήκη της «Μορφωτικής Πρωτοβουλίας» κυριαρχούν τα βιβλία του ΟΟΣΑ, ενώ η PISA εμφανίζεται αποκλειστικά με θετικό τρόπο. Ιδιαίτερη σημασία έχει, ίσως, η  εξής παρατήρηση για την PISA, που εμπεριέχεται στο πρώτο σχετικό κείμενο της Μορφωτικής Πρωτοβουλίας: «Τα αποτελέσματα τέτοιου είδους ερευνών έχουν πολλαπλές αναγνώσεις και πολύ συχνά αποτελούν αντικείμενο θυελλωδών συζητήσεων και αντιπαραθέσεων, χωρίς όμως να είναι σίγουρο ότι όσοι αναφέρονται σε αυτά έχουν σαφή γνώση του τι ακριβώς δηλώνουν». Αναρωτιέται κανείς εκ των υστέρων, εάν με την παρατήρηση αυτή απλώς είχαν συγκεκριμένους, δικούς τους, ανθρώπους κατά νου και ασκούσαν αυτοκριτική ή χλεύαζαν και ειρωνεύονταν όσους θα έκαναν το λάθος να εμπιστευτούν την επιστημονική γνώση και την επιστημονική εντιμότητά τους.

Αυτά ήλθαν στο νου μου όταν διάβασα τα πρόσφατα άρθρα του κ. Μαυρογιώργου με τα οποία θέλει να μας διδάξει τι εκπαιδευτική μεταρρύθμιση χρειαζόμαστε στην Κύπρο, τι είναι προοδευτικές αξίες και τι είναι ηθική συμπεριφορά στην εκπαίδευση.


*Επιθεωρητής Δημοτικής Εκπαίδευσης,

μέλος Επιτροπής Διαμόρφωσης των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων


Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου 2012

Διορισμοί με σύμβαση Δημοτικής Εκπαίδευσης

"Το βασιλόπουλλον της Βενεδιάς", νέες παραστάσεις στις 22 Ιανουαρίου 2012

«Το βασιλόπουλλον της Βενεδιάς»

Θεατρική Ομάδα «ΣΚΗΝΟΒΑΤΕΣ» ΠΟΕΔ Λευκωσίας

Νέα Παράσταση στις 22 Ιανουαρίου στην Αίθουσα Τελετών Πανεπιστημίου Κύπρου.

Παραστάσεις στην Αίθουσα Τελετών Πανεπιστημίου Κύπρου :  Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2012, ώρα 11:00 και 15:00, Τιμή Εισόδου : €5

Το νέο Κεντρικό Συμβούλιο της Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών

Δευτέρα, 2 Ιανουαρίου 2012

Εκλογή Νέου Διοικητικού Συμβουλίου Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών

Η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών σας προσκαλεί σε Παγκύπρια Γενική Συνέλευση μελών και φίλων της Κίνησης, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 03 Ιανουαρίου 2012, στο εστιατόριο "ΚΑΝΤΑΡΑ" στην Κοφίνου, η ώρα 16:30.

Κατά την Παγκύπρια Γενική Συνέλευση θα γίνει απολογισμός της τριετίας 2008-2011 και θα πραγματοποιηθεί εκλογή του νέου Διοικητικού Συμβουλίου της Κίνησης για την τριετία 2012-2014.
 
Μαζί μπορούμε να οραματιζόμαστε και να διεκδικούμε.