Του Κωνσταντίνου Χατζηθωμά *
Η πατρίδα μας βρίσκεται αντιμέτωπη με μια από τις πιο δύσκολες και κρίσιμες περιόδους που έχει βιώσει τα τελευταία 100 χρόνια. Η παγκόσμια πανδημία, με το όνομα Covid 19 – Κορονοιός που καλπάζει σε ολόκληρη την Ευρώπη, δυστυχώς πέρασε και τα σύνορα του δικού μας νησιού.
Τις δύσκολες αυτές ώρες, η σκέψη μας είναι στραμμένη στα θύματα της φονικής νόσου, αλλά και στο ιατρικό μας δυναμικό που δίνει μια καθημερινή μάχη. Ως εκπαιδευτικοί όμως, η σκέψη και η έγνοια μας είναι στραμμένη και στους μαθητές μας που λόγω των μέτρων αναγκάστηκαν να μείνουν μακριά από το δεύτερο τους σπίτι, το σχολείο. Ευχή όλων μας είναι να ξεπεραστεί το συντομότερο αυτή η πολύ δύσκολη κατάσταση και να επιστρέψει η ζωή μας πίσω στην κανονικότητα της. Με τη σειρά μας να επιστρέψουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα πίσω στα γεμάτα ζωή σχολεία μας για να συναντήσουμε τα λαμπερά, ευτυχισμένα, παιδικά πρόσωπα και τις χαρούμενες φωνούλες των μαθητών μας. Πρωταρχικό μας μέλημα θα είναι να ακούσουμε με προσοχή πώς βίωσαν αυτήν την πρωτόγνωρη κατάσταση στο σπίτι τους και να τους παρέχουμε κάθε μορφή συναισθηματικής υποστήριξης για ομαλότερη επανένταξη τους πίσω στην σχολική μονάδα.
Με το κλείσιμο των σχολείων επικράτησε ένα τεράστιο χάος, ένας καταιγισμός πληροφοριών και ερωτημάτων σχετικά:
- με το τι είναι ασφαλές να κάνει και τι όχι ο κάθε πολίτης,
- αν πρέπει οι εκπαιδευτικοί να παρουσιαστούν στα σχολεία ή αν δεν πρέπει να παρουσιαστούν στα σχολεία εφόσον είναι άδεια,
- αν πρέπει να χρησιμοποιούμε κάμερες μέσα από το πρόγραμμα TEAMS ή όχι,
- διάφορα θέματα για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση (κατά την άποψη μου δευτερεύουσας σημασίας).
Τη σκυτάλη λοιπόν, για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση παρέλαβε και η κοινότητα των Λογοθεραπευτών, η οποία έδρασε μέσα από προσωπικές πρωτοβουλίες στα πλαίσια των απαιτήσεων του δημόσιου σχολείου και δημιούργησε μία μικρή τράπεζα υλικού. Η Τράπεζα υλικού που δημιουργήθηκε, βρίσκεται μακριά από αγορασμένα βιβλία και υλικό που διέπεται από πνευματικά δικαιώματα και έχει πρόθεση να βοηθήσει τα παιδιά αλλά και τους συναδέλφους να αντιμετωπίσουν και ανταποκριθούν με επιτυχία στις απαιτήσεις και στις ανάγκες των μαθητών που είναι ενταγμένοι στην Ειδική Εκπαίδευση – Λογοθεραπεία. Επίσης, το υλικό αυτό ανταποκρίνεται στις πολυσέλιδες εγκυκλίους του ΥΠΠΑΝ .
Χρειάστηκαν αμέτρητες ώρες αλλά και προσεκτική επιλογή υλικού για να δημιουργηθεί η τράπεζα υλικού και να μπορεί σήμερα να χρησιμοποιείται άνετα από τους συναδέλφους, αλλά και από τους γονείς. Το υλικό αυτό περιλαμβάνει:
- εικόνες περιγραφής με στόχο την ανάπτυξη περιγραφικού λόγου
- απλοποιημένα κείμενα με στόχο την βελτίωση του επιπέδου κατανόησης
- δραστηριότητες φωνολογικής ενημερότητας
- στοματοπροσωπικών ασκήσεων
- πολύ απλών αρθρωτικών ασκήσεων που περιορίστηκαν στην επανάληψη κάποιων λέξεων
- υλικό δομημένο για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού
- υλικό δομημένο για παιδιά με Δ.Ε.Π.Υ
- ασκήσεις βελτιώσης της γραφοκινητικότητας των παιδιών
Προχωρώντας στην ίδια κατεύθυνση, οι συνάδελφοι έχουν συμμορφωθεί με τις οδηγίες των Συνδετικών Λειτουργών και έχουν εντάξει στο σχέδιο δράσης του σχολείου τους το πιο πάνω υλικό ή μέρος από αυτό ανάλογα με τους στόχους και τις ανάγκες της σχολικής μονάδας. Ακολούθως, οι εκπαιδευτικοί έχουν επικοινωνήσει με όλα τα παιδιά και τους γονείς ενημερώνοντας τους για τη εξ’ αποστάσεως εκπαιδευση. Ως εκ τούτου, καθοδηγούν και εμψυχώνουν τους μαθητές, με την αποστολή οδηγίών και σχετικού υλικού σε εβδομαδιαία βάση με την χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τρόπος επικοινωνίας που επιλέχθηκε σέβεται τα προσωπικά δεδομένα, αφού η χρήση κάμερας ή άλλων εφαρμογών ενδέχεται να δημιουργήσουν νομικά ζητήματα στο μέλλον στους εκπαιδευτικούς. Νιώθουμε έντονα την ανάγκη να αναφέρουμε σε όσους θέλουν να χρησιμοποιήσουν το υλικό ότι είναι ελεύθεροι να το πράξουν, εφόσον σκοπός του υλικού είναι να βοηθήσει τους συναδέλφους αλλά προπαντός να βοηθήσει τα παιδιά. Θερμή παράκληση μας είναι σε περιπτώσεις ανάρτησης του υλικού είτε σε οποιεσδήποτε ιστοσελίδες , ιστοσελίδες εκπαιδευτικών οργανώσεων, είτε στις ιστοσελίδες των σχολείων, να αναφέρεται η πηγή και η ομάδα που το δημιούργησε.
Πηγή: Ομάδα Λογοθεραπευτών Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα. (ΚΧ.ΜΒ.ΕΧ.ΧΓ.ΕΚ.ΑΑ.ΣΣ.ΚΒ.ΓΓ.ΝΧ.ΕΠ.ΣΑ.ΑΖ.ΑΑ.ΛΕ.ΑΜ.ΚΚ)
Σαφέστατα, σκοπός μας δεν είναι να κατοχυρώσουμε ως δικό μας το υλικό αλλά αντίθετα να αποδείξουμε ότι κοπιάσαμε αρκετές μέρες για να μπορούν σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτικοί, ειδικοί εκπαιδευτικοί και εκπαιδευτικοί δημοτικής, να χρησιμοποιήσουν όλο το υλικό ή μέρος αυτού.
Οι Ειδικοί Εκπαιδευτικοί-Λογοθεραπευτές του Δημοσίου αλλά και εθελοντές του ιδιωτικού τομέα δεν υπόκυψαν μέσα στις αντίξοες συνθήκες που δημιουργήθηκαν από την πανδημία του Covid - 19 και δεν προτίμησαν να μείνουν αδρανείς στο σπίτι τους, όπως κάποιοι εσκεμμένα αφήνουν νοηθεί αλλά σαν μια συγκροτημένη κοινότητα λειτούργησαν άμεσα και αποτελεσματικά. Κατάφεραν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να δημιουργήσουν αυτό το αξιόλογο υλικό.
Κλείνοντας θα ήταν παράλειψη μας να μην αναφέρουμε ότι το πιο πάνω υλικό δεν μπορεί να αντικαταστήσει το εξατομικευμένο μάθημα θεραπείας και σημειώνουμε ότι τα παιδιά θα μπορούν να λάβουν ολοκληρωμένη λογοθεραπευτική υποστήριξη μόνο όταν επαναλειτουργήσουν τα σχολεία μας κανονικά και στην προηγούμενη τους μορφή, με την αλληλεπίδραση θεραπευτή και μαθητή.
Μακάρι πολύ σύντομα να έχει τελειώσει αυτή η πανδημία και να είμαστε όλοι πίσω στα καθήκοντα μας υγιείς.
*Λογοθεραπευτής
Υ.Γ: Ο μόνος τρόπος να απαλλαγούμε από αυτή την πανδημία είναι να μείνουμε ασφαλείς σπίτι μας με τις οικογένειες μας. Με την επανέναρξη της σχολικής χρονιάς θα είμαστε όλοι πίσω στις θέσεις μας ετοιμοπόλεμοι να καλύψουμε το χαμένο έδαφος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου