πηγή : www.paideia-news.com
Δριμεία κριτική κατά της Κυβέρνησης και του Πανεπιστημίου Κύπρου ασκεί σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Χαραυγή ο επικεφαλής του Γραφείου Παιδείας της Κ.Ε. ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης. Ο κ. Χριστοφίδης τονίζει μεταξύ άλλων:
*Υπάρχουν ήδη σκέψεις για να γίνει μια μαζική επίθεση κατά των τομέων εκείνων που συνιστούν το κοινωνικό κράτος
*Η πορεία της μεταρρύθμισης κινδυνεύει μέσα από την ακραία μνημονιακή πολιτική Αναστασιάδη-Eurogroup
*Να κάτσουν τα πανεπιστήμια και πολύ σοβαρά να δουν το μέγιστο αριθμό των φοιτητών που μπορούν να απορροφήσουν
*Δεν μπορεί ένα πανεπιστήμιο (εννοεί το Πανεπιστήμιο Κύπρου) να έχει πολλά εκατομμύρια στις τράπεζες και φοιτητές να αναγκάζονται να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους
Τα κυριότερα σημεία της συνέντευξης:
*Το μνημόνιο που έχουν συμφωνήσει στις 15 και 25 του Μάρτη ο Αναστασιάδης με το Eurogroup, δημιουργεί μια καινούρια επώδυνη κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα. Αποτελεί ένα είδος υποδούλωσης της κυπριακής οικονομίας αλλά και της κοινωνίας στην Τρόικα και αυτό βέβαια αναμένεται να έχει, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, άμεσες επιπτώσεις και στο εκπαιδευτικό σύστημα.
*Έχει φθάσει κοντά μας ένα πακέτο εισηγήσεων του ΔΝΤ προς την κυπριακή κυβέρνηση. Σε αυτό το πακέτο, κάτω από το κεφάλαιο της Παιδείας, υπάρχουν τρομακτικά στοιχεία. Υπάρχει σε αυτή την πρόταση η αύξηση των μαθητών ανά τάξη, η αύξηση των διδακτικών ωρών, υπάρχει εισήγηση για συγχωνεύσεις σχολείων και κλείσιμο μικρών σχολείων, για επιβολή διδάκτρων σε όλους ανεξαίρετα τους φοιτητές στα δημόσια πανεπιστήμια και άλλα μέτρα με βάση τα οποία στο έγγραφο αναγράφεται ότι μπορεί να υπάρχει «εξοικονόμηση» από 900 μέχρι 3800 θέσεις εργασίας στην εκπαίδευση.
Υπάρχουν ήδη σκέψεις και προτάσεις όπως γίνει μια μαζική ακόμη χειρότερη επίθεση κατά των τομέων εκείνων που συνιστούν το κοινωνικό κράτος. Και δεν είναι τυχαίο, παντού όπου εφαρμόζονται μνημόνια –πόσο μάλλον αυτού του είδους εξαντλητικά μνημόνια όπως της Κύπρου τα πρώτα θύματα άσκησης πολιτικής του κράτους είναι η Υγεία και η Παιδεία.
*Αναμένουμε λοιπόν μαζική επίθεση κατά του τομέα της Παιδείας για τον εξής πολύ συγκεκριμένο λόγο: Σε αυτό το αποκαλυπτικό έγγραφο του ΔΝΤ η σημαντικότερη επισήμανση είναι ότι η Κύπρος επενδύει περίπου 7,5% του ΑΕΠ σε δαπάνες για την Παιδεία και θα πρέπει αυτές οι δαπάνες μειωθούν στο 5,5% που να αναλογεί στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μιλάμε δηλαδή για περικοπές 25% με 30% μόνο στην Παιδεία. έχουμε τονίσει ότι εκεί όπου η κυβέρνηση θα αντιστέκεται σε τέτοιου είδους πολιτικές, εμείς θα είμαστε δίπλα της. Εκεί που η κυβέρνηση θα συνεχίσει το δρόμο που ακολούθησε μέχρι σήμερα ο Ν. Αναστασιάδης στο Eurogroup, απλά να κύπτει τον αυχένα σε τέτοιου είδους πολιτικές, εμείς θα αντιστεκόμαστε με ένα πλατύ κοινωνικό μέτωπο σε πολιτικές που θα συνιστούν καταστροφικά πλήγματα κατά της Παιδείας
Πρόκειται για ένα έγγραφο υπό τον τίτλο «ΚΥΠΡΟΣ: ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΟ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ» με ημερομηνία 11 Μαρτίου 2013, υπογραμμένο από τον επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΔΝΤ εδώ στην Κύπρο και το οποίο δόθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών και ακολούθως μοιράστηκε σε όλα τα Υπουργεία. Περιλαμβάνει τις απόψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου σε διάφορους τομείς μετά από μελέτη των δεδομένων που επικρατούν στην Κύπρο και στο τέλος του κάθε κεφαλαίου υπάρχουν μια σειρά από εισηγήσεις για το πώς κατά την άποψη του ΔΝΤ οι πολιτικές θα μπορούσαν να γίνουν πιο «αποτελεσματικές». Όσοι γνωρίζουν το πώς λειτουργεί η Τρόικα, αυτές οι απόψεις αποτελούν ουσιαστικά την προετοιμασία του κρατικού μηχανισμού σε κάθε χώρα, των τεχνοκρατών και εν μέρει της κοινής γνώμης, γι' αυτά που έρχονται. Και επειδή η φιλοσοφία, η νεοφιλελεύθερη ιδεολογία της Τρόικας είναι «λιγότερο κράτος παντού», εάν είναι εφικτό η ιδιωτικοποίηση των πάντων και έχοντας υπ' όψιν τις συγκεκριμένες εισηγήσεις, είμαστε εξαιρετικά ανήσυχοι για
τα όσα έρχονται.
*Υπάρχουν κεφάλαια στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που μπορούν να μην επηρεαστούν όπως π.χ. η εφαρμογή των νέων
αναλυτικών προγραμμάτων που ουσιαστικά αποτελούν το σημαντικότερο κομμάτι, το ίδιο το περιεχόμενο της παρεχόμενης παιδείας. Από κει και πέρα, εάν αποδεχτούμε τέτοιου είδους μέτρα όπως αυτά που εισηγείται το ΔΝΤ, όσο καλό και αν είναι το περιεχόμενο που θέλουμε να μεταφέρουμε
στους μαθητές, όσο καλά και αν είναι τα αναλυτικά προγράμματα, εάν θα δέχεται τρομερά κτυπήματα ολόκληρο το εκπαιδευτικό οικοδόμημα, προφανώς θα επηρεαστεί η πορεία της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης. Ήδη κινδυνεύουν μια σειρά από μέτρα που έχουν εφαρμοστεί κατά τη μεταρρύθμιση ή να καταργηθούν ή, στην καλύτερη περίπτωση, να ανασταλούν. Η πορεία της μεταρρύθμισης κινδυνεύει μέσα από αυτή την ακραία μνημονιακή πολιτική Αναστασιάδη-Eurogroup.
*Πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι η Κύπρος αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια οικονομική και κοινωνική κατάσταση που δεν μπορούμε να διεκδικούμε το τέλειο. Θα πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε σε αυτές τις νέες συνθήκες και αν σε κάποια Τμήματα π.χ. θα αυξηθεί ο αριθμός των φοιτητών κατά 5 ή 10 δεν νομίζω ότι αυτό θα είναι καθοριστικό σε σχέση με το επίπεδο ενός πανεπιστημίου. Δεν είναι το ιδανικό που διεκδικούμε αλλά εκείνο που μπορεί να εξυπηρετήσει το κοινωνικό καλό στις συγκεκριμένες συνθήκες.
Εμείς επεξεργαζόμαστε ήδη, μετά την ολοκλήρωση των προτάσεων για τη στήριξη των ευάλωτων ομάδων εντός του εκπαιδευτικού μας συστήματος, για τις οποίες αναμένουμε να οριστεί συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας για να τις παραδώσουμε, μια σειρά από άλλες προτάσεις για το πώς η εκπαίδευση και κύρια η τριτοβάθμια θα βοηθήσουν στην οικονομική ανάπτυξη.
Αυτή η εξυγίανση θα πρέπει να ξεκινήσει από τα ίδια τα πανεπιστήμια εσωτερικά. Πρέπει να αξιοποιηθούν επίσης και οι «ίδιοι πόροι» των Πανεπιστημίων. Δεν μπορεί για παράδειγμα ένα Ίδρυμα να έχει πολλά εκατομμύρια στις τράπεζες και φοιτητές –ζωές δηλαδή- να αναγκάζονται να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους που είναι το ισχυρότερο όπλο ζωής. Και να αρνούνται μάλιστα να στηρίξουν αυτούς τους φοιτητές με το επιχείρημα ότι αυτά τα λεφτά βρίσκονται στην τράπεζα για μια ώρα ανάγκης ή για την ανάπτυξη. Είμαστε σε μια έκτακτη κατάσταση μετά τη συμφωνία Αναστασιάδη- Eurogroup και αυτό θα πρέπει να είναι κατανοητό από όλους. Εμείς θα υπερασπιστούμε τα πανεπιστήμια, τους προϋπολογισμούς τους, την επένδυση στην έρευνα, όμως την ίδια ώρα έχουμε απαίτηση να υπάρξει ένα συγύρισμα και μια ανακατανομή προτεραιοτήτων από τα ίδια τα πανεπιστήμια.
*Κατ’ αρχήν αναμένουμε τον καθορισμό μιας πρώτης συνάντησης με τον Υπουργό Παιδείας όπου θα δώσουμε και προτάσεις. Εμείς θα είμαστε δημιουργική αντιπολίτευση. Εμείς δεν θα επικρίνουμε μόνο. Θα έχουμε συνεχώς εισηγήσεις, προτάσεις και απόψεις. Βεβαίως θα ασκούμε εκεί και όπου πρέπει τον ελεγκτικό ρόλο του μεγαλύτερου κόμματος της αντιπολίτευσης αλλά την ίδια ώρα θέλουμε να βοηθήσουμε την κυβέρνηση, μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, να βοηθήσει τα παιδιά και τους νέους μας. Θα κάνουμε συνεχώς πακέτα προτάσεων-εισηγήσεων και θέλουμε να εργαστούμε, εάν είναι δυνατό μαζί με την κυβέρνηση. Εάν η κυβέρνηση έχει μια σωστή προσέγγιση και φιλοσοφία, για το καλό της Παιδείας του τόπου εμείς θα στηρίζουμε. Εκεί που δεν θα υπάρχει αυτή η προσέγγιση θα διαχωρίζουμε τη θέση μας και θα ασκούμε και το ρόλο μας ως αντιπολίτευση.
Σύνδεσμος για το άρθρο.
*Υπάρχουν ήδη σκέψεις για να γίνει μια μαζική επίθεση κατά των τομέων εκείνων που συνιστούν το κοινωνικό κράτος
*Η πορεία της μεταρρύθμισης κινδυνεύει μέσα από την ακραία μνημονιακή πολιτική Αναστασιάδη-Eurogroup
*Να κάτσουν τα πανεπιστήμια και πολύ σοβαρά να δουν το μέγιστο αριθμό των φοιτητών που μπορούν να απορροφήσουν
*Δεν μπορεί ένα πανεπιστήμιο (εννοεί το Πανεπιστήμιο Κύπρου) να έχει πολλά εκατομμύρια στις τράπεζες και φοιτητές να αναγκάζονται να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους
Τα κυριότερα σημεία της συνέντευξης:
*Το μνημόνιο που έχουν συμφωνήσει στις 15 και 25 του Μάρτη ο Αναστασιάδης με το Eurogroup, δημιουργεί μια καινούρια επώδυνη κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα. Αποτελεί ένα είδος υποδούλωσης της κυπριακής οικονομίας αλλά και της κοινωνίας στην Τρόικα και αυτό βέβαια αναμένεται να έχει, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, άμεσες επιπτώσεις και στο εκπαιδευτικό σύστημα.
*Έχει φθάσει κοντά μας ένα πακέτο εισηγήσεων του ΔΝΤ προς την κυπριακή κυβέρνηση. Σε αυτό το πακέτο, κάτω από το κεφάλαιο της Παιδείας, υπάρχουν τρομακτικά στοιχεία. Υπάρχει σε αυτή την πρόταση η αύξηση των μαθητών ανά τάξη, η αύξηση των διδακτικών ωρών, υπάρχει εισήγηση για συγχωνεύσεις σχολείων και κλείσιμο μικρών σχολείων, για επιβολή διδάκτρων σε όλους ανεξαίρετα τους φοιτητές στα δημόσια πανεπιστήμια και άλλα μέτρα με βάση τα οποία στο έγγραφο αναγράφεται ότι μπορεί να υπάρχει «εξοικονόμηση» από 900 μέχρι 3800 θέσεις εργασίας στην εκπαίδευση.
Υπάρχουν ήδη σκέψεις και προτάσεις όπως γίνει μια μαζική ακόμη χειρότερη επίθεση κατά των τομέων εκείνων που συνιστούν το κοινωνικό κράτος. Και δεν είναι τυχαίο, παντού όπου εφαρμόζονται μνημόνια –πόσο μάλλον αυτού του είδους εξαντλητικά μνημόνια όπως της Κύπρου τα πρώτα θύματα άσκησης πολιτικής του κράτους είναι η Υγεία και η Παιδεία.
*Αναμένουμε λοιπόν μαζική επίθεση κατά του τομέα της Παιδείας για τον εξής πολύ συγκεκριμένο λόγο: Σε αυτό το αποκαλυπτικό έγγραφο του ΔΝΤ η σημαντικότερη επισήμανση είναι ότι η Κύπρος επενδύει περίπου 7,5% του ΑΕΠ σε δαπάνες για την Παιδεία και θα πρέπει αυτές οι δαπάνες μειωθούν στο 5,5% που να αναλογεί στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μιλάμε δηλαδή για περικοπές 25% με 30% μόνο στην Παιδεία. έχουμε τονίσει ότι εκεί όπου η κυβέρνηση θα αντιστέκεται σε τέτοιου είδους πολιτικές, εμείς θα είμαστε δίπλα της. Εκεί που η κυβέρνηση θα συνεχίσει το δρόμο που ακολούθησε μέχρι σήμερα ο Ν. Αναστασιάδης στο Eurogroup, απλά να κύπτει τον αυχένα σε τέτοιου είδους πολιτικές, εμείς θα αντιστεκόμαστε με ένα πλατύ κοινωνικό μέτωπο σε πολιτικές που θα συνιστούν καταστροφικά πλήγματα κατά της Παιδείας
Πρόκειται για ένα έγγραφο υπό τον τίτλο «ΚΥΠΡΟΣ: ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΟ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ» με ημερομηνία 11 Μαρτίου 2013, υπογραμμένο από τον επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΔΝΤ εδώ στην Κύπρο και το οποίο δόθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών και ακολούθως μοιράστηκε σε όλα τα Υπουργεία. Περιλαμβάνει τις απόψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου σε διάφορους τομείς μετά από μελέτη των δεδομένων που επικρατούν στην Κύπρο και στο τέλος του κάθε κεφαλαίου υπάρχουν μια σειρά από εισηγήσεις για το πώς κατά την άποψη του ΔΝΤ οι πολιτικές θα μπορούσαν να γίνουν πιο «αποτελεσματικές». Όσοι γνωρίζουν το πώς λειτουργεί η Τρόικα, αυτές οι απόψεις αποτελούν ουσιαστικά την προετοιμασία του κρατικού μηχανισμού σε κάθε χώρα, των τεχνοκρατών και εν μέρει της κοινής γνώμης, γι' αυτά που έρχονται. Και επειδή η φιλοσοφία, η νεοφιλελεύθερη ιδεολογία της Τρόικας είναι «λιγότερο κράτος παντού», εάν είναι εφικτό η ιδιωτικοποίηση των πάντων και έχοντας υπ' όψιν τις συγκεκριμένες εισηγήσεις, είμαστε εξαιρετικά ανήσυχοι για
τα όσα έρχονται.
*Υπάρχουν κεφάλαια στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που μπορούν να μην επηρεαστούν όπως π.χ. η εφαρμογή των νέων
αναλυτικών προγραμμάτων που ουσιαστικά αποτελούν το σημαντικότερο κομμάτι, το ίδιο το περιεχόμενο της παρεχόμενης παιδείας. Από κει και πέρα, εάν αποδεχτούμε τέτοιου είδους μέτρα όπως αυτά που εισηγείται το ΔΝΤ, όσο καλό και αν είναι το περιεχόμενο που θέλουμε να μεταφέρουμε
στους μαθητές, όσο καλά και αν είναι τα αναλυτικά προγράμματα, εάν θα δέχεται τρομερά κτυπήματα ολόκληρο το εκπαιδευτικό οικοδόμημα, προφανώς θα επηρεαστεί η πορεία της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης. Ήδη κινδυνεύουν μια σειρά από μέτρα που έχουν εφαρμοστεί κατά τη μεταρρύθμιση ή να καταργηθούν ή, στην καλύτερη περίπτωση, να ανασταλούν. Η πορεία της μεταρρύθμισης κινδυνεύει μέσα από αυτή την ακραία μνημονιακή πολιτική Αναστασιάδη-Eurogroup.
*Πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι η Κύπρος αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια οικονομική και κοινωνική κατάσταση που δεν μπορούμε να διεκδικούμε το τέλειο. Θα πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε σε αυτές τις νέες συνθήκες και αν σε κάποια Τμήματα π.χ. θα αυξηθεί ο αριθμός των φοιτητών κατά 5 ή 10 δεν νομίζω ότι αυτό θα είναι καθοριστικό σε σχέση με το επίπεδο ενός πανεπιστημίου. Δεν είναι το ιδανικό που διεκδικούμε αλλά εκείνο που μπορεί να εξυπηρετήσει το κοινωνικό καλό στις συγκεκριμένες συνθήκες.
Εμείς επεξεργαζόμαστε ήδη, μετά την ολοκλήρωση των προτάσεων για τη στήριξη των ευάλωτων ομάδων εντός του εκπαιδευτικού μας συστήματος, για τις οποίες αναμένουμε να οριστεί συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας για να τις παραδώσουμε, μια σειρά από άλλες προτάσεις για το πώς η εκπαίδευση και κύρια η τριτοβάθμια θα βοηθήσουν στην οικονομική ανάπτυξη.
Αυτή η εξυγίανση θα πρέπει να ξεκινήσει από τα ίδια τα πανεπιστήμια εσωτερικά. Πρέπει να αξιοποιηθούν επίσης και οι «ίδιοι πόροι» των Πανεπιστημίων. Δεν μπορεί για παράδειγμα ένα Ίδρυμα να έχει πολλά εκατομμύρια στις τράπεζες και φοιτητές –ζωές δηλαδή- να αναγκάζονται να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους που είναι το ισχυρότερο όπλο ζωής. Και να αρνούνται μάλιστα να στηρίξουν αυτούς τους φοιτητές με το επιχείρημα ότι αυτά τα λεφτά βρίσκονται στην τράπεζα για μια ώρα ανάγκης ή για την ανάπτυξη. Είμαστε σε μια έκτακτη κατάσταση μετά τη συμφωνία Αναστασιάδη- Eurogroup και αυτό θα πρέπει να είναι κατανοητό από όλους. Εμείς θα υπερασπιστούμε τα πανεπιστήμια, τους προϋπολογισμούς τους, την επένδυση στην έρευνα, όμως την ίδια ώρα έχουμε απαίτηση να υπάρξει ένα συγύρισμα και μια ανακατανομή προτεραιοτήτων από τα ίδια τα πανεπιστήμια.
*Κατ’ αρχήν αναμένουμε τον καθορισμό μιας πρώτης συνάντησης με τον Υπουργό Παιδείας όπου θα δώσουμε και προτάσεις. Εμείς θα είμαστε δημιουργική αντιπολίτευση. Εμείς δεν θα επικρίνουμε μόνο. Θα έχουμε συνεχώς εισηγήσεις, προτάσεις και απόψεις. Βεβαίως θα ασκούμε εκεί και όπου πρέπει τον ελεγκτικό ρόλο του μεγαλύτερου κόμματος της αντιπολίτευσης αλλά την ίδια ώρα θέλουμε να βοηθήσουμε την κυβέρνηση, μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, να βοηθήσει τα παιδιά και τους νέους μας. Θα κάνουμε συνεχώς πακέτα προτάσεων-εισηγήσεων και θέλουμε να εργαστούμε, εάν είναι δυνατό μαζί με την κυβέρνηση. Εάν η κυβέρνηση έχει μια σωστή προσέγγιση και φιλοσοφία, για το καλό της Παιδείας του τόπου εμείς θα στηρίζουμε. Εκεί που δεν θα υπάρχει αυτή η προσέγγιση θα διαχωρίζουμε τη θέση μας και θα ασκούμε και το ρόλο μας ως αντιπολίτευση.
Σύνδεσμος για το άρθρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου