Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2008

Όχι σε σπουδασμένους Άιχμαν

Εκπαιδευτική Ημερίδα Προοδευτικής
Τσιάκαλος: Στόχος να γίνουν τα παιδιά μας άνθρωποι...
«ΑΓΑΠΗΤΟΙ εκπαιδευτικοί. Βγήκα ζωντανός από τα στρατόπεδα συγκεντρώσεως. Τα μάτια μου είδαν πράγματα που δεν θα έπρεπε ποτέ να δει ανθρώπου μάτι. Είδα θαλάμους αερίων που κατασκευάστηκαν από καλά εκπαιδευμένους μηχανικούς. Είδα παιδιά να φαρμακώνονται από άριστα εκπαιδευμένους γιατρούς. Είδα βρέφη να θανατώνονται από καλά καταρτισμένες νοσοκόμες. Είδα γυναίκες και μωρά να δολοφονούνται και να ρίχνονται στην πυρά από απόφοιτους πανεπιστημίων. Αυτά είδα και για αυτό είμαι δύσπιστος απέναντι στην εκπαίδευση. Τώρα πια ένα και μοναδικό ζητώ από τους εκπαιδευτικούς: να βοηθούν τους μαθητές τους να γίνουν άνθρωποι. Οι προσπάθειες των εκπαιδευτικών δεν επιτρέπεται να έχουν ποτέ ως αποτέλεσμα εκπαιδευμένα τέρατα, ψυχοπαθείς με διπλώματα, σπουδαγμένους Άιχμαν. Αξία έχουν η ανάγνωση, η γραφή και η αριθμητική, μόνο όταν συμβάλλουν στο να γίνουν τα παιδιά μας άνθρωποι».
Το πιο πάνω κείμενο, που προέκυψε από διεθνές συνέδριο στη Ουαλία, ανέγνωσε ενώπιον 150 εκπαιδευτικών, ο πρόεδρος της επιτροπής μεταρρύθμισης αναλυτικών προγραμμάτων Γιώργος Τσιάκαλος, προκαλώντας την συγκίνηση του ακροατηρίου. Στόχος του, ήταν να εξηγήσει το τι μπορεί να σημαίνει για κάποιους η έννοια «μόρφωση», στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης που διοργάνωσε την περασμένη Πέμπτη, η Κίνηση Προοδευτική (δασκάλων και καθηγητών), με θέμα την διδασκαλία της γλώσσας μέσα από την αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων. Ο κ. Τσιάκαλος, εξήγησε το στάδιο προβληματισμού της επιτροπής και στάθηκε επικριτικά σε εκείνες τις φωνές που προσπαθούν να πλήξουν την όλη προσπάθεια χωρίς να αντιλαμβάνονται στην πραγματικότητα την φιλοσοφία της μεταρρύθμισης. Ιδιαίτερα καυστικός ήταν στα σχόλια ορισμένων, οι οποίοι ενώ κλήθηκαν από την πρώτη στιγμή να συμμετέχουν σε αυτό το δημόσιο εγχείρημα με την κατάθεση των εισηγήσεων τους, επέλεξαν την σύγκρουση μέσω χαρακτηρισμών και ανώνυμων κειμένων. Ο επικεφαλής της επιτροπής για τα αναλυτικά, αναφέρθηκε εκτεταμένα στην φιλοσοφία των νέων προγραμμάτων με κύριο άξονα την ανθρωπιστική παιδεία. Στην αναφορά του για την σημασία που δίνει η επιτροπή στη διδασκαλία της γλώσσας, εξήγησε ότι αυτή αποκτά τεράστια σημασία διότι μέσω της γλώσσας είναι που θα στηριχθεί και η οικοδόμηση της γνώσης σε όλα τα άλλα διδακτικά αντικείμενα. Στη δική της εισήγησης, η επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου Σταυρούλα Τσιπλάκου, παρουσίασε τις βασικές παραμέτρους της παραδοσιακής γλωσσικής διδασκαλίας και στη συνέχεια αναφέρθηκε στη μετατόπιση της διδασκαλίας στην κειμενοκεντρική και επικοινωνιακή προσέγγιση. Το υπόλοιπο μέρος της εισήγησής της αφιερώθηκε στην εξέταση παρανοήσεων (μύθων) κατά τη διδασκαλία της γλώσσας, σε σχέση με τις πραγματικές αρχές που πρέπει να τη διέπουν, σύμφωνα με τη σημερινή κειμενοκεντρική και επικοινωνιακή προσέγγιση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: