Παρασκευή 15 Μαΐου 2020

Ειδική Εκπαίδευση και Θεραπευτικές Ειδικότητες στο Δημόσιο Σχολείο

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΗΘΩΜΑ* 
 
Μετά την πρόσφατη ανακοίνωση από το ΥΠΠΑΝ για την επαναλειτουργία των δημόσιων σχολείων Δημοτικής και Προδημοτικής εκπαίδευσης στις 21.5.2020 (εάν και εφόσον πραγματοποιηθεί τελικά), παρατηρείται ένας οργασμός ζυμώσεων και προβληματισμών για την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών.

Από τη μια το σχολείο οφείλει να φροντίσει να ωφεληθούν τα παιδιά τόσο για τη μόρφωση όσο και για την ψυχική ισορροπία τους. Από την άλλη, υπάρχουν διάχυτες ανησυχίες, καθώς δεν είναι σαφές ποια θα είναι τα μέτρα πρόληψης και τα πρωτόκολλα υγείας που πρέπει να εφαρμοστούν σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα.

Υπό το φως αυτών των στοιχείων, πρέπει άμεσα να δοθούν απαντήσεις από τους αρμόδιους για τα παρακάτω ερωτήματα: «Πώς θα λειτουργήσει το σχολείο;» «Πόσοι δάσκαλοι χρειάζονται;» «Ποια μαθήματα θα διδάσκονται;» «Ποια θα είναι τα πρωτόκολλα υγείας που θα πρέπει να ακολουθούν;» «Ποιος θα αποφασίζει εάν τα μέτρα είναι επαρκή;».Είναι επιτακτική ανάγκη, όλα αυτά τα ερωτήματα αλλά και αρκετά άλλα θέματα, να βρουν απάντησεις πριν την επανέναρξη των σχολείων
Ωστόσο, μια άλλη ομάδα μαθητών, όχι αμελητέα, που φοιτά στα δημάσια σχολεία είναι οι μαθητές με μαθησιακές αδυναμίες, αλλά και οι μαθητές που λαμβάνουν Λογοθεραπεία, Εργοθεραπεία, Μουσικοθεραπεία, Φυσιοθεραπεία  ή άλλη μορφή Ειδικής Εκπαίδευσης και στήριξης που παρέχεται στα Ειδικά Σχολεία και στις Ειδικές Σχολές Κωφών και Τυφλών. Οι εν λόγω μαθητές, θα έχουν ξανά την δυνατότητα  στα πλαίσια της επανεκκίνησης του δημόσιου σχολείου να επανέλθουν στις θεραπείες τους και να μπορέσουν να ολοκληρώσουν το Ατομικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσής τους που είχε  καταρτιστεί κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς από τον Ειδικό Εκπαιδευτικό .

Χρειάζεται να σημειωθεί επίσης ότι οι Ειδικοί Εκπαιδευτικοί μέσα σε αυτό το περιορισμένο χρόνικό διάστημα θα πρέπει να  διεκπεραιώσουν αρκετές εκκρεμότητες και εργασίες όπως:

-   Αξιολογήσεις που έχουν σταλεί από τις Επαρχιακές Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στα σχολεία κατά τη διάρκεια  της Πανδημίας και πρέπει τάχιστα να ετοιμαστούν, έτσι ώστε οι μαθητές που πιθανό να κριθούν ότι χρήζουν παροχή ειδική εκπαίδευσης  να μπορούν να στηριχθούν με την έναρξη της νέας χρονιάς.
-   Διεκπεραίωση όλων των επαναξιολογήσεων για παιδιά που η περίοδος έγκρισης τους για τη λήψη Ειδικής Εκπαίδευσης /Λογοθεραπείας /Εργοθεραπείας / Φυσιοθεραπείας ή άλλης μορφής στήριξη που παρέχεται στα Ειδικά Σχολεία και στις Ειδικές Σχολές Κωφών και Τυφλών έληξε ή λήγει μέχρι τις 30.6.2020
-    Σημειώνεται επίσης ότι στα πλαίσια του ΑΠΕ (Ατομικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης) πρέπει να ετοιμαστούν όλες οι Συμπερασματικές εκθέσεις πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς και επισυναφθούν οι στόχοι που δεν επιτεύχθηκαν.
Εύκολα, λοιπόν, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι οι εν λόγω εκπαιδευτικοί έχουν τεράστιο όγκο εργασίας να παραδώσουν μέσα σε μικρό χρονικό περιθώριο, εφόσον κάθε θεραπευτής πιθανόν να έχει από 20 μέχρι 30 μαθητές να αξιολογήσει και να ετοιμάσει τα πιο πάνω. Επίσης, συχνό φαινόμενο είναι κάθε θεραπευτής να διακεινείται σε 3 και 4 σχολεία.
Προχωρώντας, θα πρέπει να τονιστεί ότι θα ήταν ευχής έργο να μην υπάρξουν ιδιαίτερες αλλαγές στο πρόγραμμα εργασίας του Ειδικού Εκπαιδευτικού. Σε μία τέτοια περίπτωση, ίσως να προκληθεί αναστάτωση, η οποία θα οδηγήσει στην καθυστέρηση διεκπεραίωσης όλων των παραπάνω, καθώς επίσης και στην θυματοποίηση των παιδιών που λαμβάνουν Ειδική Εκπαίδευση και Λογοθεραπεία.
 
Υ Γ. «Η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο» (Νέλσον Μαντέλα).
Σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε όλοι πρέπει να υπερβούμε τους εαυτούς μας για να καταφέρουμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας γνώσεις, δεξιότητες, ψυχική ισορροπία. Η προσφορά όλων αυτών των αγαθών δεν πρέπει να γίνεται σε καμία πείπτωση εις βάρος των παιδιών που χρήζουν Λογοθεραπευτική ή οποιαδήποτε άλλη μορφή στήριξης.
*Λογοθεραπευτής
Πρόεδρος Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών Λευκωσίας

Δεν υπάρχουν σχόλια: