Τρίτη, 19 Οκτωβρίου 2010

Από τις πιο ψηλές στην Ε.Ε. οι δαπάνες για την Παιδεία

ΓΙΑΝΝΟΣ ΛΑΜΑΡΗΣ - Οι δαπάνες του κράτους για την Παιδεία παραμένουν σε πολύ υψηλά ποσοστά, δείγμα της βούλησης αυτής της Κυβέρνησης για πραγματική ενίσχυση και εκσυγχρονισμό της δημόσιας εκπαίδευσης. Το ποσοστό 8% επί του Α.Ε.Π. είναι από τα πιο υψηλά στην Ε.Ε.
Αυτό επισημαίνει στη «Χ» ο βουλευτής του ΑΚΕΛ και μέλος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Γιάννος Λαμάρης, ο οποίος τονίζει παράλληλα ότι είναι πιο σημαντικό το πώς δαπανούνται αυτά τα λεφτά παρά αν πρέπει να αυξηθούν ή όχι.
Μιλά για την τιτάνια προσπάθεια και τα μέτρα που έλαβε η Κυβέρνηση Χριστόφια για ολοκλήρωση της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης και τα εμπόδια που παρουσιάζονται στον εκσυγχρονισμό της δημόσιας εκπαίδευσης. Αναφέρεται σε συμφέροντα που θίγονται και σε κατεστημένα στο χώρο της εκπαίδευσης. Ο Γ. Λαμάρης σχολιάζει επίσης την παρέμβαση του ΔΗ.ΣΥ. στις μαθητικές εκλογές και μιλά για υποκρισία από το κόμμα της αντιπολίτευσης. Αποκαλύπτει παράλληλα ότι το φαξ με την καταγγελία των μαθητών, για τις διαδικασίες των μαθητικών εκλογών, στάλθηκε από τα γραφεία του ΔΗ.ΣΥ.
Μπορείτε να μας πείτε κατά πόσον στον προϋπολογισμό του 2011 τα κονδύλια για την Παιδεία είναι μειωμένα;
Τα κονδύλια για την Παιδεία σε καμία περίπτωση δεν είναι μειωμένα σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, όπως κάποιοι κακόβουλα ισχυρίζονται. Πρέπει να πούμε ότι το ποσοστό του προϋπολογισμού για την Παιδεία παραμένει ένα από τα πιο ψηλά στην Ε.Ε. Είμαστε περίπου σε ποσοστό 8% του Α.Ε.Π. για τις δαπάνες στην Παιδεία. Επομένως, οι δαπάνες είναι ψηλές και μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες μιας σύγχρονης δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης. Ωστόσο, χρειάζονται τομές στον τρόπο κατανομής των κονδυλιών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και στις καθημερινές ανάγκες κάθε σχολικής μονάδας.
Να πούμε επίσης ότι, είναι πιο σημαντικό πώς δαπανούνται αυτά τα λεφτά παρά αν πρέπει να αυξηθούν ή όχι.
Ως μέλος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής παρακολουθείτε από κοντά τις εξελίξεις στον τομέα της Παιδείας. Πώς σχολιάζετε αυτά τα δυόμισι χρόνια διακυβέρνησης Χριστόφια;


Ήταν δυόμισι χρόνια έντονης προσπάθειας για να προχωρήσει η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση που είχε ξεκινήσει από προηγουμένως. Μια μεταρρύθμιση που ξεκίνησε μετά από τις έντονες προσπάθειες και τις πολιτικές του ΑΚΕΛ που για χρόνια τόνιζε την ανάγκη εκσυγχρονισμού ενός συστήματος το οποίο εφαρμοζόταν για πάρα πολλά χρόνια. Και ασφαλώς, όταν αποφασίσεις να προσφέρεις δημόσια δωρεάν εκπαίδευση σε όλα τα παιδιά του τόπου, υπάρχουν προβλήματα και επομένως εμείς τονίσαμε την ανάγκη εκσυγχρονισμού. Ενός συνολικού εκσυγχρονισμού και όχι με τη μορφή που τον ζήσαμε πριν μια δεκαετία, μονομερώς, μέσα σε ένα βράδυ να αλλάζει ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα.
Επομένως, αυτά τα δυόμισι χρόνια, με πολλές δυσκολίες έγιναν σημαντικά βήματα για υλοποίηση της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης γι' αυτό και η φετινή σχολική χρονιά 2010-2011 είναι πολύ σημαντική με την έννοια ότι αυτή τη χρονιά θα γίνουν πολλές αλλαγές και ταυτόχρονα θα παρθούν σημαντικές αποφάσεις και άλλων μέτρων προς την κατεύθυνση της μεταρρύθμισης.


Έγιναν πολλά βήματα εκσυγχρονισμού της δημόσιας παιδείας στα πλαίσια της μεταρρύθμισης, αλλά και ευρύτερα. Μπορείτε να μας αναφέρετε κάποια από αυτά;


Είναι προς δύο κατευθύνσεις που πρέπει να κινηθεί μια Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση που θα πάρει χρόνια. Χαρακτηριστικά, οι πρωτεργάτες της, την χαρακτήρισαν ως κυλιόμενη μεταρρύθμιση. Όσες χώρες επιχείρησαν να κάνουν μια πραγματική, ριζική μεταρρύθμιση τούς πήρε τουλάχιστον μια δεκαετία, αλλά είχαν και σημαντικά αποτελέσματα.


Η μια κατεύθυνση είναι η υλικοτεχνική υποδομή. Δεν μπορείς να μιλάς για Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση χωρίς να έχεις την ανάλογη υποδομή. Γιατί περιεχόμενο σημαίνει π.χ. η εργαστηριοποίηση κάποιων μαθημάτων. Επομένως χρειάζεσαι ειδικές αίθουσες, εξοπλισμό κλπ. Έγιναν σημαντικά βήματα σε αυτό τον τομέα. Προχωρήσαμε και είναι τροχοδρομημένη η ολοκλήρωση της υλικοτεχνικής υποδομής.


Η δεύτερη πτυχή είναι το περιεχόμενο της εκπαίδευσης που είναι και η ψυχή της μεταρρύθμισης. Στον τομέα αυτό, πέρα από τα παιδαγωγικο-τεχνικά ζητήματα, μείωση αριθμού μαθητών ανά τάξη, προσφορά ενισχυτικών μαθημάτων, δημιουργία Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, η πιο σημαντική πτυχή των αλλαγών είναι τα Αναλυτικά Προγράμματα.


Είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε μπροστά μας έτοιμα τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα, γι' αυτό και ευχαριστούμε όσους συνέβαλαν στη διαμόρφωσή τους. Τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα ξεκινούν αυτή τη χρονιά με τα Μαθηματικά και προχωρούν ολοκληρωτικά τη χρονιά 2011-2012. Εδώ πρέπει να πούμε πως ταυτόχρονα έχει προγραμματιστεί και οργανωθεί η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών έτσι ώστε πραγματικά να μπορέσουν να εντάξουν τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα μέσα στη σχολική μονάδα.


Πολύ σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού της δημόσιας παιδείας είναι η αναδιοργάνωση της κατανομής του σχολικού έτους από τρία τρίμηνα σε δύο τετράμηνα. Είναι γνωστό πως θέλουμε να απαλλαγούμε από το εξεταστικοκεντρικό σχολικό σύστημα. Σημαντικό βήμα αποτελεί η εισαγωγή των τετραμήνων, οπόταν μειώνεται ο όγκος εργασίας, δίνεται μεγαλύτερη ευχέρεια στους εκπαιδευτικούς και στη σχολική μονάδα να προγραμματίσει τη διδασκαλία της ύλης και το θεωρούμε πολύ σημαντικό μέτρο αποφόρτισης εκπαιδευτικών και μαθητών.
Ταυτόχρονα, πολύ σημαντική είναι και η απόφαση της Κυβέρνησης Χριστόφια για ίδρυση της Ιατρικής Σχολής στον τόπο μας. Μια χώρα μικρή που επιδιώκει να μετατραπεί σε Περιφερειακό Κέντρο προσφοράς υπηρεσιών εκπαίδευσης, υγείας αλλά και άλλων υπηρεσιών, για να είναι αξιόπιστη ως προορισμός π.χ. στον τομέα της υγείας, χρειάζεται πανεπιστημιακή σχολή. Ταυτόχρονα, προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς η ανάπτυξη καινούριων προγραμμάτων στα τρία κρατικά Πανεπιστήμια.


Υπάρχουν και μεγάλα θέματα που παραμένουν ανοικτά. Για παράδειγμα η συζήτηση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ο εκσυγχρονισμός του καταλόγου διοριστέων κ.α.


Έχει ολοκληρωθεί όλη η διαδικασία για το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Έγινε σημαντικός διάλογος, έχει επιτύχει και τώρα είμαστε στο τελικό στάδιο για να προχωρήσει η θεσμοθέτηση του νέου συστήματος. Το Υπουργείο Παιδείας υιοθέτησε μάλιστα και τις απόψεις των εμπλεκόμενων φορέων.


Σε σχέση με τον κατάλογο διοριστέων, πολύ σωστά αναφερθήκατε σε εκσυγχρονισμό γιατί πολλοί μιλούν για κατάργησή του. Εμείς διαφωνούμε με την κατάργηση του καταλόγου γιατί παρά τα μειονεκτήματά του, είναι ένας αξιόπιστος και αξιοκρατικός τρόπος διορισμού. Μπορεί να εξάντλησε τη ζωή του, γιατί τα τελευταία χρόνια προστίθεται στους καταλόγους μεγάλος αριθμός απόφοιτων ειδικά μετά την ένταξή μας στην Ε.Ε., αλλά κανένας δεν αμφισβητεί την αξιοπιστία του. Είμαστε της άποψης και έχουμε προτάσεις, τις οποίες θα καταθέσουμε για διάλογο σε σύντομο χρονικό διάστημα, υπέρ ενός συστήματος διορισμού που θα υιοθετεί τα καλά του υφιστάμενου συστήματος και παράλληλα να περάσει μια διαδικασία μοριοδότησης του μικρότερου ποσοστού μέσα από εξετάσεις ώστε να μην είναι μοναδικό κριτήριο το έτος που τέλειωσε κάποιος τις σπουδές του.
Τη στιγμή που συντελούνται μεγάλες αλλαγές, παρακολουθούμε δημόσιες συζητήσεις ανύπαρκτων θεμάτων που ανάγονται σε μείζονα ζητήματα. Νομίζετε πως κάποιοι, σκόπιμα, προσπαθούν να αποπροσανατολίσουν την κοινή γνώμη;
Συνειδητά ή ασυνείδητα η ενασχόληση με ασήμαντα ζητήματα είναι άσκοπη και χωρίς ουσία. Στην κοινωνία που ζούμε θίγονται συμφέροντα. Η ανάπτυξη της δημόσιας εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες δεν αντιμετωπίζεται με θετικό φακό από τα ιδιωτικά συμφέροντα. Η ιδιωτική εκπαίδευση αναπτύσσεται εις βάρος της δημόσιας. Από την άλλη, υπάρχουν κατεστημένα και στο Υπουργείο Παιδείας και στο εκπαιδευτικό σύστημα που δεν αφήνουν να προχωρήσουν προοδευτικές ρυθμίσεις που θα εκσυγχρονίσουν συνολικά το σύστημα. Αντιπαλεύουμε καθημερινά αυτά τα ζητήματα. Προσθέτοντας άσκοπες και άχαρες συζητήσεις για ζητήματα που καμία σημασία δεν έχουν, αλλά που αποτελούν μια πτυχή της καθημερινότητας μιας σχολικής μονάδας, γιατί περί αυτού πρόκειται. Όταν συζητάς π.χ. μια μεμονωμένη περίπτωση από τις περίπου 450 σχολικές μονάδες νομίζω πως δεν προσφέρεις τίποτα στο έργο της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης. Επομένως, οι αλλαγές στη δημόσια εκπαίδευση είναι υποχρέωσή μας απέναντι στις μελλοντικές γενιές. Αν δεν πάρουμε μέτρα και εάν δεν καταφέρουμε να εκσυγχρονίσουμε τη δημόσια εκπαίδευση, θα μας αναθεματίζουν.


Πώς σχολιάζετε τη δημόσια παρέμβαση του ΔΗ.ΣΥ. στις μαθητικές εκλογές;
Το πρώτο που πρέπει να σημειώσουμε είναι την υποκρισία που χαρακτηρίζει την ηγεσία του ΔΗΣΥ. Ενώ τάσσονται αναφανδόν ενάντια στο μαθητικό συνδικαλισμό, είναι οι πρώτοι που παρεμβαίνουν εδώ και χρόνια στις διαδικασίες. Δεν υπήρξαν μαθητικές εκλογές την τελευταία εικοσαετία στις οποίες να μην εμπλέκεται η μαθητική οργάνωση της ΝΕ.ΔΗ.ΣΥ. Ταυτόχρονα, καλύπτονται πίσω από ρητορείες για να κατηγορούν άλλους ότι παρεμβαίνουν. Βεβαίως, υπάρχουν κενά στις δημοκρατικές διαδικασίες. Έχουμε να κάνουμε με μαθητές, παιδιά τα οποία έχουν και μια ορμή στη σκέψη και τη συμπεριφορά τους και πιθανότατα να συμβούν κάποια λάθη. Νομίζω πως πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε με άλλο τρόπο, να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας, να μην στρουθοκαμηλίζουμε και να δούμε πώς ενισχύουμε τις δημοκρατικές διαδικασίες στα ζητήματα του μαθητικού συνδικαλισμού και στα ζητήματα της ελεύθερης έκφρασης των μαθητών.


Ο κ. Τορναρίτης έσπευσε να δικάσει και να καταδικάσει τη διευθύντρια ενός σχολείου στηριζόμενος στις καταγγελίες των μελών της ΝΕΔΗΣΥ. Μίλησε μάλιστα για κομματικές παρεμβάσεις από τη συγκεκριμένη εκπαιδευτικό.
Όταν στέλλεται σε ένα σχολείο, διαμαρτυρία μαθητών, από το φαξ του ΔΗ.ΣΥ. τι άλλο μπορεί να πει κάποιος; Το φαξ της διαμαρτυρίας των τεσσάρων μαθητών που αφορούσε τις διαδικασίες των μαθητικών εκλογών, στάλθηκε από τα γραφεία του Δημοκρατικού Συναγερμού.
Έλεος πλέον γι' αυτά που λέει ο κ. Τορναρίτης και άλλα στελέχη του ΔΗ.ΣΥ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: